– Det er spennende å se om den vil svare til forventningene vi har til de operasjoner og tjenester den skal gjøre for driftsleder og lokaliteten, sier Bekken til Hitra-Frøya.
Han fikk ideen om å bygge en el-drevet servicebåt, da han i 2015 fikk se verdens første el-sjark i Trondheim.
– Det er bedre HMS og nullutslipp. Båten har ingen støy eller vibrasjoner. Og det er mindre risiko i forhold til utslipp av hydraulikkolje. Det er bare krana som er hydraulisk, resten er elektrisk, sier Bekken, som er stolt over å være med og dra lasset mot en grønnere drift av havbruk.
– Kommer dere til å bestille flere?
– Jeg har sagt at båten ikke er en suksess før vi bestiller flere. Men vi må ha en driftsperiode for å kunne evaluere om båten tilfredsstiller kravene vi har satt, noe jeg tror den gjør. Men vi må likevel gjøre en vurdering. Båten har en høyere investeringskostnad, men har lavere driftskostnader. Å utnytte fordelen av at vi har investert i landstrøm på anleggene er en del av det, sier Bekken.
– Fordel å ligge i forkant av utviklingen
Ørnli Slipp på Dyrøya har bygget båten.
Det skulle vise seg at daglig leder Torstein Yttersian allerede hadde planer om å bygge en båt med elektrisk fremdrift, da Bekken tok kontakt.
– Det er alltid er en fordel å ligge i forkant av utviklingen hvis vi skal være med videre og sikre kontrakter, sier Yttersian.
– Tror du elmotor vil bli vanlig?
– Jeg håper det, og har hatt tro på det i mange år. Hvis det skal ligge til rette for el-båt noen plass, så er det nettopp på oppdrettslokaliteter. Der er det kort transittid, og det er etterhvert bygget ut mange flåter med landsstrøm. Da er driftsmønsteret slik at det ligger vel til rette for elektrisk fremdrift, mener Yttersian.
– Skal dere bygge flere elektriske båter?
– Først må folkene prøve båten, og bli kjent med den. Hvis det slår positivt ut, så har jeg stor tro på det. Elektrisk fremdrift har sine fordeler når det gjelder arbeidsmiljø, ved at man slipper støy og eksos fra en dieselmotor som går hele tiden. Ved at motoren ikke går når man stopper, sparer man kostnader og forurensning. Strøm er billigere enn diesel, så i en driftsperiode vil de spare en del på å lade med strøm. Og en elektrisk motor har en lengre levetid enn en dieselmotor, så det blir lenger mellom serviceintervallene, sier Yttersian.
Testing av den lokale nyvinningen
Båtdåpen fant sted ved Rabben Brygge onsdag formiddag og SalMars Eskil Bekken benyttet anledningen til å takke gode samarbeidspartnere Siemens, El-konsult, Enova, A-point og Ørnli Slipp for at verdensnyheten El-Frida har blitt realisert.
– Så langt har det vært en suksess, oppdrettsbåten svarer faktisk bedre enn det vi la til grunn for da vi startet prosjektet, sa Bekken.
Men det er nå den virkelige jobben begynner.
De har allerede kommet i gang med en spennende seks måneders testperiode av oppdrettsbåten som til tider skal gå i utfordrende forhold til lokaliteten Kattholmen ved Mausund. De skal logge data fra båten for å kunne synliggjøre hvorvidt båten blir å stå til forvetningene. Mannskapet vil også bidra med in-put underveis til eventuelle forbedringer, forteller Bekken som holder på målsettingen om flere el-drevne oppdrettsbåter i tiden som kommer.
En stillere hverdag
Mannskapet ombord «El-Frida» forteller under dagens dåp at de har trua på nyvinningen.
– Det er nok dette som er fremtiden, sier Stian Sivertsen og legger til at de blant annet går en stillere hverdag i møte med elektrisk fremdrift.
– Vi synes dette er et spennende prosjekt å ta del i. Oppdrettsbåten svarer til forventningene så langt, nå skal det skal bli interessant å teste den ut i hverdagene videre, tilføyer kollegaene Thomas Nordhammer og Brage Strand Hansen.
– Et stort skritt i riktig retning
Til stede under dåpen var også Siemens ved salgsdirektør Odd Moen.
– Dette er en stor dag for oppdrettsbransjen, når vi i dag kan feire verdens første batteridrevne oppdrettsbåt.
Moen berømmet en fremoverlent næring, og trakk fram pågangsmotet til Eskil Bekken og SalMar.
– SalMar har med dette tatt et stort skritt i riktig retning med tanke på det å redusere klimatrykket. Vi har en stor tro på at framtiden er elektrisk og at dette er den rette veien å gå.
Moen kunne også fortelle hvor stolte Siemens er som har store prosjekt over hele verden, over å kunne ta del i pioneerprosjektet på Frøya.