Transportørene møter stor forståelse fra kundene sine i en krevende situasjon.
Den 24. oktober sporet et tog av på Nordlandsbanen, der en person omkom. Toget var på vei fra Trondheim til Bodø, da det ble truffet av et steinras og sporet av mellom Bjerka og Mo i Rana.
Redningsarbeidet har vært tidkrevende. Det tok over uke å løfte vekk den første passasjervognen. I forrige uke ble det kjent at Nordlandsbanen ikke åpner for trafikk forbi ulykkesstedet før tidligst i uke 47.
Som en følge av dette har mange lakseeksportører søkt hjelp fra sine samarbeidspartnere på hjulkjørt transport.
– Det er selvfølgelig ikke optimalt for hverken oss eller andre store vare-eiere at jernbaneåpningen utsettes ytterligere. For oss betyr dette selvfølgelig økte transportkostnader og tapte inntekter, sier Ståle Thoresen hos ASKO til iLaks.
Myndighetene bestemmer
Transportøren har likevel stor forståelse for at det som har inntruffet medfører endringer i kjøremønster og trafikkflyt.
– Vi forsyner Norge med mat og må med dette ha tillit til at både NVE, Statens Vegvesen og Bane Nor gjør kvalitative vurderinger på når de ser åpning fornuftig, sier han.
Thoresen påpeker at åpningen av hovedfartsåren forbi ulykkesstedet har gjort det enklere for dem.
– Det hjelper oss imidlertid mye at E6 nå er åpnet for regulær trafikk.
Stor forståelse
Et annet transportselskap, Nor-Log, opplever et tilsvarende bilde som det kollegaen i ASKO forteller om.
– Dette gir oss dårligere kapasitet totalt, lengre transporttid både nord og sør og noe dyrere transporter for de kundene som er berørt av dette, sier driftsleder Kristian Myhren.
Driftslederen opplever likefullt at kundene deres skjønner at logistikkselskapet jobber under krevende forhold for tiden.
– Det er en tragisk ulykke på banen, og det er stor forståelse fra alle våre kunder på laks, de utfordringene det er på transport om dagen, bemerker han.
Les også: – Vi deler bekymringen som havbruksnæringen og transportbransjen har uttrykt