Saksøker Hav Line-gruppen mener en forskriftsendring dro teppet under beina på storsatsing.
Hav Line mener «Norwegian Gannet» hadde alle nødvendige myndighetsgodkjenninger på plass i god tid før slaktebåten ble bygget ved Balenciaga-verftet i Spania. Idet Nærings- og fiskeridepartementet fem måneder etter skipsovertakelsen endret kvalitetsforskriften, og med det slo beina under selskapets forretningsmodell, mener rederiet dette danner et fundament for et erstatningsøksmål på 716,7 millioner kroner.
Les også: Hav Line varsler gigantisk erstatningskrav mot staten hvis klageavslag kjennes ugyldig
Begrenset dokumentasjon
Regjeringsadvokat Torje Sunde argumenterer i Bergen Tingrett onsdag formiddag for statens syn på denne saksfremstillingen. Han, som representant for staten, mener det ikke var tilstrekkelige godkjenninger på plass før «Norwegian Gannet» startet sin virksomhet.
– Det er begrenset skriftlig dokumentasjon på dette. Korrespondansen har variert for hva konseptet gjelder, den såkalte «Hav Line-metoden», samt hvilke selskaper og aktører dette gjelder, påpeker Sunde.
Det rettslige grunnlaget for et erstatningskrav fra Hav Line er at staten endret kvalitetsforskriftens § 17 og stilte krav om at sortering av produksjonsfisk «skal skje innenlands», fem måneder etter den omstridte slaktebåten «Norwegian Gannet» ble overlevert sine eiere.
Få møter
– Man har hatt noen spredte møter, egentlig ganske få møter, når man ser investeringene i skipet, sier Sunde, og viser til møter og korrespondanse, og dokumentasjon på dette, mellom rederiets eiere og norske myndigheter.
Rederiet Hav Line er eid 50/50 mellom oppdretterfamilien Haugland og lakseeksportør Bård Sekkingstad.
Staten argumenterer i retten særlig for omdømmerisiko for norsk laks ved at usortert produksjonsfisk, fisk med mangler og lyter, eksporteres før feilretting. Hav Lines advokat Trond Hatland var i sitt innledningsforedrag krystallklar på at slaktebåtens kvalitet ikke er lavere enn hos andre slakterivirksomheter.
Blodfersk
– Det er ingen andre i Norge idag, det er ingen norske slakterier, som leverer en bedre kvalitet, sa Hatland, og fremhevet blant annet den overlegne ferskhetsgraden som slaktebåten garanterer. Fra slaktefisk hentes på Sørlandet eller Vestlandet, er den fremme i Danmark i løpet av henholdsvis åtte eller 20 timer.
Hav Lines andre advokat, Karl O. Wallevik, tok tirsdag til orde for at kvalitet og omdømme er vikarierende argumenter.
– Hav Line mener at hensynet til fiskekvalitet og omdømme fremheves av staten, mens realiteten er å verne om norske arbeidsplasser. Det er således en skinnmanøver, sa Wallevik.