Startfôrprodusent har økt salget med 13-gangen på fem år

Nyheter
519

Men veksten koster for trondheimsselskapet Planktonic.

Salgsveksten fortsatte i 2019. Da hoppet inntektene med hele 69,9 prosent. Bunnlinjen ble imidlertid negativ, også i fjor. Selskapet har ikke gått i pluss siden 2014. 

Planktonic har spesialisert seg på levende fôr, blant annet til torsk, kveite og berggylt. De mest tradisjonelle formene for yngelfor er saltsjøkreps (artemia) og hjuldyr. Planktonic  produsere dyreplankton ved hjelp av nedfryste ruregg. Denne type fôr skal være overlegen saltsjøkreps og hjuldyr hva gjelder bakterier og fiskens vekstrate, ifølge undersøkelser selskapet viser til.

Det skriver Finansavisen.

Styremedlem og investeringssjef i Investinor, Pål Breiland, er fornøyd med utviklingen.

«Planktonic hadde ved årsskiftet 1/3 av rognkjeksoppdretterne i Norge som kunde, samt 100 prosent av berggyltoppdretterne i Norge, Skottland og Wales på kundelisten», skriver Breiland i en melding til Finansavisen.

Ifjor kom også mangeårig Nutreco-sjef Knut Nesse inn som styreleder i Planktonic.

«Knuts interesse for Planktonic ser vi på som en hyggelig bekreftelse på at selskapet har en høy «standing» i markedet, et robust verdiforslag og er på riktig kurs med tanke på fremtiden», skriver Breiland.

Planktonic 2019 2018 Endring
Omsetning 26,0 15,3 69,9 %
Driftsresultat -5,2 -4,7 10,6 %
Resultat før skatt -5,5 -5,0 10,0 %
       
Driftsmargin -20,0 % -30,7 %  
       
Alle tall i millioner kroner