Sprek vekst i modne markeder

Nyheter
541

Bortfallet av Kina og Russland har fått mye oppmerksomhet i riksmedia det siste året. Men verken Kina eller Russland har på noe tidspunkt vært noen dynamo i konsumet av norsk laks. Det har alltid vært Vest-Europa.

Og Europas og EUs største økonomier viser hurtig økning i lakseimporten fra Norge. En oversikt iLaks har utarbeidet viser at de åtte største importlandene i snitt har økt laksekjøpene med friske 16,5 prosent i årets første kvartal.

Britene i tet
Mest øker Storbritannia – med hele 37,2 prosent.

Storbritannia har verdens mest avanserte sjømatdistribusjon, drevet av foredlingsselskaper som Young’s Bluecrest, distribusjonsselskaper som Seachill og supermarkedkjeder som Tesco. Markedsveksten er oppsiktsvekkende, ikke minst siden Storbritannia er verdens tredje største lakseoppdretter, men en del av forklaringen er at London er en sentral «hub» for interkontinental flytransport av fersk laks. Dette har bidratt til at Storbritannia nå har overtatt Danmarks plass som Norges tredje største laksekunde.

Fortsetter den høye veksttakten, vil britene snart kunne utfordre Frankrike som den nest viktigste importør av norsk laks.

Høy vekst
Andre utpregede transittland, som Polen og Nederland, viser også pen markedsvekst. Samtidig er store sluttmarkeder som Spania og Italia høyt oppe på vekstskalaen, med henholdsvis 30,1 prosent og 26,1 prosent.

Tyskland, som er den største sluttkunde for norsk oppdrettslaks, sluser mye av fisken inn via andre foredlings- og transittland. Direkteimporten til Tyskland stiger likevel med nær 11 prosent i år mot i fjor.

Mens Russland er helt ute av listen over Norges laksekunder, har Kina, inkludert Hong Kong, importert 8.917 tonn fersk laks så langt i år. Den underliggende markedsveksten er 29,7 prosent.

Lavere priser
Samtidig som fiskeeksportørene opplever solid volumvekst, er snittprisene for laks lavere i år enn i fjor. Gjennomsnittlig eksportpris per uke 14 i år er 42,55 kroner (levert den norske grense), mot 46,47 kroner per kilo i samme periode i fjor ifølge eksportstatistikk fra Norges Sjømatråd/SSB.