Splitter nye «Håløy Ottar» i kjølvannet av «Smøla Viking» på oppdrag i Grovfjorden

Nyheter
0

Første hybrid i klassen.

Håløy Havservice nyeste anskaffelse ble satt i drift for rundt tre uker siden, og ombord på «Håløy Ottar» tar båtfører Arvid Sauge imot iLaks etter å nettopp ha krøpet ut av køya. Ei god skål med Honnikorn og melk er nettopp kommet på bordet, så nylig at en fortsatt hører den umiskjennelige poppingen fra kornene. Det skal vise seg at kornene skal bli helt vasstrukne før båtføreren blir ferdig intervjuet og kan sette seg til bords igjen.

Arvid Sauge fra Ibestad foretrekker båtfører fremfor skipper. Tømreren Sauge hadde 13 hus i Arendal på samvittigheten før sjøen lokket han hjem.

–  Jeg hadde et ønske om å komme hjem og nord. Det å få jobbe på båt har alltid vært et stort ønske for meg. Når det dukket opp en mulighet grep jeg den, sier Sauge og forteller at tømreren føler han har saltvann i blodet.

Båtfører Arvid Sauge.

Generatorene må snakke sammen
Moen Marin ferdigstilte den nye hybriden i slutten av august, men har vært i aktiv tjeneste kun få uker til nå. Det blir en periode med innkjøring ifølge Sauge.

– Noen småfeil både er og har det vært, men vi begynner å få sydd det meste sammen nå. Dette er den første hybriden i denne klassen, med sine to generatorer og batteripakke på 250 kilowatt. Når vi går mellom lokaliteter så bruker vi 700 kilowatt, da må to generatorer prate sammen. Det kan være en utfordring, men det har de funnet ut av nå, sier Sauge.

Båten er utstyrt med to Visedo Powerdrum på nevnte 250 kilowatt. Generatorene er Caterpillar, henholdsvis C18 med effekt på 500eKW og C9 med en effekt på 310eKW. Dette er den første hybriden han kjører, men engstelig for det er han ikke.

– Nei, så absolutt ikke, her har vi et veldig godt team, vi har mLINK og bra oversikt. Det er jo det samme som en dieselbåt, men driftssystemet er helt annerledes. Så er det selvsagt stillheten også, sier Sauge. Stillheten er også noe av det fersk matros Jonas Norhaug setter pris på.

Matros Jonas Norhaug.

Håndtlangerne
Normalt følger de i kjølvannet av brønnbåten «Grotanger», men da Trollvika drift spurte om hjelp kunne de ikke si nei til det. «Håløy Ottar» og mannskapet er nærmest som håndtlangere for «Smøla Viking».

– Vi hjelper til med avlusning og assisterer med alt det måtte være. «Smøla Viking» kommer seg for eksempel ikke inn her uten å fjerne bøya her. De må slakke ut haneføtter, siden de skal trekke sammen merdene. Så skal jo posen opp i lufta, og den tar vi oss av. Vi blir som en slags håndlanger, sier båtfører Sauge.

Skipper og matros på «Smøla Viking» er hhv Gunnar Rasmussen og Jonas Kanestrøm. (Foto: Steve Hernes)

Straks skifte av mannskap
Ombord på «Smøla Viking» er det kun et par timer til de ni ombord skal mønstre av etter sin turnusrunde. Ni mann skal erstattes med åtte menn og en kvinne når det neste mannskapet kommer kjørende fra flyplassen i Evenes. Flyet er i rute den dagen, når rederne Eines fra Smøla sender nytt mannskap nordover.

Gunnar Rasmussen har vært skipper på «Smøla Viking» siden den ble satt i drift i september i fjor. Vi treffer han og matros Jonas Kanestrøm på dekk under avlusinga her i Grovfjorden. Denne turen startet i Bodø, med tur til Grovfjorden og tilbake til Steigen, så til Lofoten og Vesterålen før de igjen endte opp her. Sist de var har var det så sterk vind at de måtte avbryte og avvente et døgn før de startet opp igjen.

Nytt mannskap skal tar i mot de ni som mønstrer av «Smøla Viking» (Foto: Steve Hernes)

Sliter på folk
Det er november, surt, kalt og regn i lufta i dag og verre skal det bli. Det vet røkterne ute og de tre ombord hybriden.

– Så er det jo en kjensgjerning at fra høsten og frem mot jul, er alt av røktere helt oppbrukt, rett og slett utslitt, sier han og håper og tror det hjelper at det kommer ekstra hender rundt merdekanten.

– Jeg gidder ikke sjekke værmeldinga for i morgen. Det gir bare dårlig karma, så vi ser det an hver morgen og tar det derfra, smiler båtfører Arvid Sauge.

På dekket ombord «Håløy Ottar». (Foto: Steve Hernes)