Spiser mer laks enn Russland

Nyheter
790

Tyskernes laksekonsum har nå passert to kilo i året per innbygger. I løpet av kort tid antar analytikerne at konsumet vil øke til tre kilo, skriver Aftenposten.

Det er fersk laks i porsjonspakninger som slår an, og økningen startet straks de store varehuskjedene valgte å ta inn dette produktet. Laksenæringen har utviklet nye produkter, som i butikkene fremstår som lettvinte, delikate og ikke blant de billigste.

– Av Tysklands ca. 55.000 butikker, er det nå ca. 10.000 som tilbyr fersk laks, sier Kristin Pettersen i Norges sjømatråd som er fiskeriutsending i Tyskland.

Lenge var det knapt 2000 butikker som solgte laks. Så klarte man først å få den eksklusive kjeden Edeka til å ta inn produktet, og så kom lavpriskjedene Lidl og Aldi med.

Fersk laks er priset ca. tre ganger høyere enn kylling, og det legges stor vekt på at den er synlig i butikkene. I tillegg følges det opp med reklamekampanjer på TV om hvordan laks tilberedes, og at den kommer fra et rent hav.

– Tyskland er nå blitt norsk laks sitt viktigste marked, sier Bjørn-Erik Stabell som er markedssjef for laks i Sjømatrådet.

I fjor spiste tyskerne ca. 200.000 tonn laks. 75 prosent av denne kom fra Norge. USA regnes som verdens største laksemarked, med totalt 300.000 tonn. Russland kjøpte, før fjorårets importforbud, anslagsvis 150.000 tonn laks årlig.

Stabell mener det er tre grunner til at fersk laks gjør suksess i det tyske markedet.

– Det dreier seg om bedre distribusjon og produktutvikling, laks er blitt mer synlig og kunden forbinder laks med god helse. I tillegg får kunden vite at det er enklere å tilberede et fiskemåltid enn man tror, sier Bjørn-Erik Stabell.

I løpet av kort tid har laksenæringen endret strategi fra å sende rundt fisk i kasser ut av landet, til å gjøre mer fisk gryteferdig, pakket fersk i små porsjoner.

– Bransjen har gjort mye innen produktutvikling, og det er lagt ned mye arbeid i å få varene raskt frem og fordelt til et høyt antall butikker, sier Stabell.