Mowi går over på tette kasser for å transportere laks til kunder rundt om i verden.
Kassene er levert av Vartdal Plast, og er helt tette. Dette reduserer behovet for is i kassene, og eliminerer utfordringen med avrenning under transport.
Det skriver de to selskapene i en pressemelding.
– Smelting av is under transport har dessverre vært en utfordring for sjømatnæringen i en årrekke. Smeltevann renner ut av kassene og ut på veiene, og kan potensielt skape trafikkfarlige situasjoner. Vi er glade for at vi sammen med Vartdal Plast har klart å utvikle en helt tett kasse som vil løse dette, og samtidig bevare kvaliteten på produktet, sier konserndirektør for salg og marked i Mowi, Ola Brattvoll.
Vil ha ny bransjestandard
Vartdal Plast er glad for samarbeidet med Mowi, og håper at den nye kassen vil bli bransjestandard.
– Vi har lenge arbeidet med en løsning for problemet med avrenning, og er glade for at vi nå er klare for å lansere en helt tett kasse sammen med Mowi. Selv om vi har utviklet løsningen sammen, har vi ingen intensjon om å sitte på mønsteret alene, sier daglig leder Jan Endre Vartdal.
For å kunne gjøre tette EPS-kasser til bransjestandard for hele næringen, vil de dele løsningen med andre kasseprodusenter.
Klapp på skulderen fra Statens Vegvesen
Statens Vegvesen roser lakseoppdretteren og kasseprodusenten for at de går foran for å løse avrennings-problemet.
– Dette er en god nyhet for alle som er opptatt av trafikksikkerhet. Vi i Statens Vegvesen har lenge etterlyst gode løsninger for å få slutt på avrenning fra fisketransport. Blodig fiskevann fra vogntog griser til ferger og rasteplasser, og kan føre til glatte veger og farlige situasjoner i trafikken, sier avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens Vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.
Mowi er verdens største havbruksselskap, med hovedkontor i Bergen. Sunnmøre-baserte Vartdal Plast er en av markedslederne i Norge innenfor ferskfiskemballasje, teknisk emballasje og bygningsisolasjon av ekspandert polystyren.