Senterpartiet mener regjeringen prioriterer rådyre østlandsprosjekter, mens viktige tiltak i vest må vike.
Det ble drama på Stortinget da regjeringen varslet at Stad skipstunnel ikke skulle bygges. Beslutningen ble møtt med ramaskrik fra flere partier, og med Senterpartiet i spissen trosset et flertall på Stortinget Støre-regjeringen og vedtok at arbeidet skulle fortsette.
Geir Inge Lien, Senterpartiets stortingsrepresentant fra Møre og Romsdal og medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen, reagerer særlig på forskjellsbehandlingen mellom prosjekter i øst og vest.
– Jeg reagerte sterkt da statsministeren satte stopp for Stad-skipstunnelen, som vil styrke kommunene og forsvarsevnen vi skal ha i fremtiden, mens andre prosjekter som ligger godt plassert på Østlandet blir innvilget ekstra milliarder uten så mye som et blunk, sier Lien til iLaks.
Senterpartiets stortingsrepresentant for Sogn og Fjordane, Erling Sande, peker på at behandlingen av prosjektet viser en skjevhet i prioriteringene.
– Denne behandlingen sier noe om hvordan påbegynte samferdselsprosjekter i vest nå viker for tunge prosjekter i øst, sier han.

– Ignorerer distriktene
Han trekker frem flere eksempler på prosjekter som får gå videre til tross for enorme kostnadsoverskridelser.
– Det er et paradoks at AP sier at prosjektet blir kuttet på grunn av et stramt budsjett, mens de samtidig kjører videre med Hammersborgstunnelen og to nye blokker i regjeringskvartalet. I Moss har vi et jernbaneprosjekt på én mil og én ny stasjon, og kostnadene passerer nå 26 milliarder, og det kommer ikke til å stoppe der. Det er over to skipstunneler bare i overskridelser. Og ingen stiller spørsmål ved dette, sier han.
Lien mener regjeringen har vært for rask til å avvise prosjektet.
– Med en gang det kommer til Nord-Vestlandet og kysten så føler jeg at denne regjeringen har vært veldig kjapt ute med å si at slike prosjekter er ikke samfunnsøkonomiske. Så for Senterpartiet er det utrolig viktig å se, bruke og utvikle hele landet, forteller han.
Les også: Statssekretær bekrefter: Departementet overstyrte anbudsprosessen til Stad skipstunnel

– Viktig for laksenæringen
Lien understreker at tunnelen har stor betydning for sjømatnæringen.
– For kysten er dette et utrolig viktig prosjekt, ikke minst når man ser på all den verdiskapningen knyttet til laksenæringen og transport av levende fisk. Jeg har snakket med mange brønnbåtrederier som sier at de bruker enormt mye energi på å frakte laks over dette havstrekket, og hvordan de ofte står i stampe i de kraftige havstrømmene, sier han.
Han mener også at prosjektet vil ha positive ringvirkninger for regionen.
– Tunnelen vil kunne bidra enormt til å bedre fiskevelferden for fisken som transporteres gjennom området, og vil også kunne bidra til tryggere og mer fremkommelig ferdsel, noe som vil utvikle regionen vår, sier Lien.
Sande mener sjøtransporten må løftes høyere på den politiske agendaen.
– Vi ønsker å løfte sjøtransporten på den nasjonale agendaen. Politikere sitter her på huset og argumenterer for nye vei- og jernbanetunneler, og sier at det vil gi mindre belastning på sjåfører, mindre forsinkelse på last og økt sikkerhet. Men alle disse argumentene de fører klarer de ikke å overføre til sjøtransport, selv om det er akkurat samme logikk, sier han.

– Kysten skal være godt representert
Sande har tro på at Kystverket og entreprenørene kan finne kostnadsbesparende løsninger.
– Jeg tror entreprenørene og Kystverket kan finne kostnadsbesparende muligheter når prosjektet skal utredes, slik Kystverket også har antydet. Det er veldig viktig at denne prosessen nå blir gjennomført, sier Sande.
– Det har vært helt feil å skulle avslutte dette prosjektet på det stadiet som det ligger på nå, legger Lien til.
Han avslutter med å si at kysten nå må prioriteres.
– Det er Nord-Vestlandet og kystens tur. Vi står på for de og vil bruke vår nøkkelposisjon fremover til å fordele midlene geografisk godt utover landet, og der skal kysten være godt representert, sier Lien.