Sølvtrans døpte ny brønnbåt

Nyheter
1203

Gudmor Frances Bender ønsket båt og mannskap all lykke på alle hav. En stolt administrerende direktør Roger Halsebakk presenterte brønnbåten som i tillegg til å være utrustet med alt av moderne brønnbåtteknologi, er den første brønnbåt bygget for ferskvannsbehandling av AGD, skriver Sølvtrans i en pressemelding.

Halsebakk forteller at han er svært fornøyd med byggeprosessen og de samarbeidspartnerne de har hatt undervegs.
– Vi er veldig fornøyde både med jobben som er gjort på verftet Zamakona i Bilbao, og samarbeidet vi har hatt med MMC og Rolls-Royce, forklarer han.

Mannskapet på «Ronja Huon» har en reise på 45 døgn framfor seg. Båten reiser vestover og gjennom Panama-kanalen, før den reiser videre mot Tasmania. I Tasmania skal «Ronja Huon» drive med AGD-behandling og transport av fisk.

– Mannskapet på den nye båten består av de mest erfarne og dyktige folkene vi har, understreker Halsebakk.

Håvard Bjørndal som skal være kaptein om bord har vært styrmann og kaptein i Sølvtrans siden 1996. I tillegg har han vært prosjektansvarlig for utvikling og bygging av den nye brønnbåten. Maskinist Marner Køtlum har fungert som teknisk inspektør under byggingen av både «Ronja Huon» og «Ronja Polaris», og han kjenner båten svært godt. Roy Steinshamn og Jon Åge Halsebakk, begge med lang erfaring fra de største båtene i Sølvtrans, skal også være mannskap på den nye brønnbåten.
– Vi er trygg på at vi har fått på plass den beste ekspertisen for håndtering av lasting, lossing og behandling av fisk, avslutter Halsebakk.

«Ronja Huon»

Lengde o. a: 75,80 m

Lengde p.p: 73,38 m

Breidde: 16,00 m

Dybde i riss midtskip: 7,65 m

Lastekapasitet: 3200 m3