Sølvtrans-båt traff grunn for snart to uker siden. Først i går rapporterte de om ulykken

Nyheter
1632

– Klart brudd på rapporteringsplikten, sier Sjøfartsdirektoratet.

Torsdag fikk Sjøfartsdirektoratet flere spørsmål om den 12 år gamle brønnbåten «Ronja Superior», som tilhører Ålesund-rederiet Sølvtrans.

– Vi hadde tenkt å kontakte rederiet for å høre om det hadde skjedd noe, men så kom de oss i forkjøpet, sier kommunikasjonssjef Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet til Sysla torsdag.

Ifølge informasjonssjefen meldte Sølvtrans samme ettermiddag fra om at hadde hatt en grunnstøting eller grunnberøring i Skottland, og at de nå var gått til Norge for å utbedre skadene.

Da var det gått elleve dager siden hendelsen fant sted.

Rapporteringsplikt
Båten er registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR), og har dermed rapporteringsplikt ved denne typen uhell, uavhengig av om det dreier seg om en lettere grunnberøring eller en mer alvorlig grunnstøting.

Sågar nestenulykker skal rapporteres «uten opphold», ifølge regelverket.

– At de først rapporterer dette nå er et klart brudd på rapporteringsplikten de har. I utgangspunktet skal det gis melding innen 72 timer, sier Aarhus til Sysla.

Les også: Slik bygget han opp verdens største brønnbåtrederi

Detaljene rundt grunnberøringen og grunnen til at den først ble rapportert nå, er fortsatt uvisst.
Sysla har sendt Sølvtrans-ledelsen en rekke henvendelser med spørsmål om dette.

Fredag kom rederiet med en pressemelding, hvor de skriver:

«Ronja Superior hadde en grunnberøring ved innseiling til Mallaig den 13. januar. Fartøyet gikk til Mallaig og losset fisken som etter planen. Der har ikke vært fare for liv, miljø og materielle verdier. Fartøyet er nå ved Solund Verft i Solund kommune for utbedring av skade, samt årlig vedlikehold. Sjøfart er informert.»

– Utover dette har vi ingen kommentar til saken, skriver finansdirektør Mariann V. Reite i e-posten til Sysla.

Mallaig er en by på vestkysten av Skottland, i regionen Highland.

Regelverket er brutt når det ikke meldes fra om en slik hendelse som Sølvtrans meldte inn torsdag «uten opphold».

Sjøfartsdirektoratet har imidlertid ingen sanksjonsmuligheter ved manglende rapportering, utover å kreve at hendelsen blir meldt inn.

Aarhus kan ikke kommentere denne saken spesifikt, men sier på generelt grunnlag at de likevel kan ilegge overtredelsesgebyr ved manglende rapportering om ulykker.

Denne muligheten utløses dersom skaden på skipet er så omfattende at det ikke lenger hadde gyldige sertifikater som følge av hendelsen.

– Vi har tidligere ilagt overtredelsesgebyr i slike tilfeller, sier Aarhus.

Vil gjennomføre tilsyn
Om det blir aktuelt her, gjenstår å se.

– Nå må vi først finne ut hva som har skjedd og hvorfor de eventuelt ikke har rapportert om dette.

Deretter må rederiet sende inn en ulykkesrapport til direktoratet.

– Så vil vi ganske sikkert gjennomføre et tilsyn på fartøyet. Dersom det er en skade, vil de kanskje behøve en godkjenning fra oss, sier Aarhus.

AIS-data fra Marinetraffic viser at det 57 meter lange skipet med en lastekapasitet på 1.000 kubikkmeter ligger hos Solund Verft i Sogn og Fjordane.

Fartøyet, som er av de minste Sølvtrans har i flåten, satte kursen mot Norge 14. januar, ifølge Marinetraffic.