Regjeringen kjører hardt.
Denne uken har en lenge etterlengtet gjenåpning av Kina-markedet for norsk sjømat kapret spaltemetre i riksavisene og gitt innslag i både Dagsrevyen og TV2-nyhetene. Dagens Næringsliv har fulgt opp med to førstesider, hvor markedsaktører har kunnet boltre seg i markedsmuligheter og kuleramme-resonnementer.
På Søndagsrevyen kunne fiskeriminister Per Sandberg lære kinesiske matskribenter å skjære sashimi, samtidig som han i beste sendetid solgte inn vekstbudskapet til det norske folk: – Vi vet jo at det er noen flere kinesere enn det et nordmenn, så potensale er enormt.
Prestisje
Solberg-regjeringen legger inn mye prestisje, og synes skråsikre på å lykkes, ved å fly over både statsminister og utenriksminister for å møte Kinas statsminister Li Keqiang og president Xi Jinping.
Fiskeriminister Per Sandberg følger opp med Kina-reise i slutten av mai for å sementere markedsadgangen til verdens største matmarked.
Under årskonferansen til Sjømat Norge i Tromsø denne uken fikk Kina-åpningen mye oppmerksomhet, ikke minst av Kina-venn Gerhard Heiberg og hans arbeid med den tidligere omtalte Sør-Troms-kanalen.
Fra talerstolen på Clarion-hotellet The Edge kunne Sandberg skråsikkert love åpning av Kina, før han la til: – Og etter vi har åpnet Kina, skal vi åpne Russland.
Substans
Alle hjerter gleder seg. Men den tunge medieprofileringen mangler imidlertid noe vesentlig: Substans.
For Kina-markedet er ikke normalisert og heller ikke åpnet. Det kan godt hende at regjeringen makter å åpne det, men mye arbeid gjenstår.
I forrige uke importerte Kina marginale 30 tonn fersk laks, tilsvarende halvannen lastebillast, fremgår det av den siste eksportstatistikken fra Norges Sjømatråd. Det var mindre enn markeder som Serbia, Latvia og Saudi Arabia.
Fire måneder etter at utenriksminister Børge Brende kunne fortelle at relasjonene mellom Norge og Kina var blitt normalisert er det altså ikke kommet noe gjennombrudd i Kina-eksporten. Majoriteten av fisken flys fortsatt inn til Vietnam, for ommerking, pakking og videreeksport med lastebiler og elvebåter inn i nabolandet i nord.
Moderasjon
Samtidig er det grunn til å ta til orde for en viss moderasjon og nøkternhet. Selv om Kina-markedet skulle komme tilbake til 2010-nivået i overskuelig fremtid betyr ikke det mer enn 10.000 tonn laks. Skal en nå Sjømatrådets skisserte målsetninger 40-50.000 tonn, betinger det en enorm økning i flyfraktkapasitet. For det er ferske produkter kineserne vil ha.
Da er det kanskje mer interessant å vektlegge det som Sandberg nevnte om Russland.
Her trenger en ikke flytransport. Med felles grense er det bare å kjøre fisken direkte inn i det som frem til 2014 var Norges største fiskemarked. Russland tar egenhendig inn 150.000 tonn laks årlig, har en velutviklet foredlingsindustri, kjølekjede og markedsapparat klart.
En gjenåpning her vil virkelig monne.