– Vi har betalt 39 kroner i nord og 39,50 kroner i sør. 6+ er et par kroner under. Vi er nesten ferdigkjøpt, så prisen vår er satt, sier en eksportør til iLaks.
– Det er litt for mye, for det er mye usolgte biler i Oslo, legger han til.
– Er det forventingsdrevet?
– Ja, det er det. Det finnes null driv i markedet. Det jages av de store børsaktørene.
Sterkt marked
– Men det er imponerende at prisen er så høy. Husk at Russland er vekke; Hviterussland og Ukraina er svake. Det og er viktig å få med seg. Vi er veldig overrasket over at prisene er så høye. Jeg tror markedet og er overrasket av det, sier han videre.
– Jeg håper det stabiliserer seg rundt 40 kroner – det er et veldig fint nivå. Klarer vi stabilisere det rundt 40 kroner, så holder det, mener han.
En annen eksportør mener prisene er enda høyere enn det over nevnte.
– Jeg har en følelse at prisen er høyere i sør, men jeg har ikke kjøpt. Her står igjen noen biler usolgt ennå. De prøver å få prisen opp på 40-tallet, det vet jeg. Men vi tar det med ro. Ut i fra markedet er det små marginer og tregt å selge, sier han.
– Her er ikke andre drivere i markedet enn eventuell volumnedgang. Interessen i markedet er ikke stå stor, men det prøves å skape et inntrykk av at det kommer lite fisk, siden de har slaktet mye smått på grunn av lus og sykdom i sommer. Så får vi se hva det blir.
Motstand ute
En tredje eksportør tror prisen kan bikke 40 kroner for de mest etterspurte vektklassene, 3-4 og 4-5 kilo.
– Det er litt tidlig, og tilbakemeldingene fra markedet er at vi ikke er helt vel bevarte.
Han mener den sesongmessige prisoppgangen er selvoppfyllende.
– Ja, det er typisk. Vi kjenner lusen på gangen. Det er ikke noe å tvile på det. Samtidig går en inn i den travelste perioden for industrien. Meldingen fra markedet er som den fra (Liv Signe) Navarsete: – Du veit ikkje kva du snakka om, humrer han.