Da regjeringen kom med de sterkeste og mest inngripende tiltakene i Norge i fredstid for å bekjempe koronaviruset 12. mars, satte rørvikoppdretteren SinkabergHansen en egen stab.
– Noe av det første vi gjorde var å sende ut en obligatorisk spørreundersøkelse til alle ansatte for å få kartlagt kontakt og reiseaktivitet, i tillegg til å bevisstgjøre de ansatte på egen helsestatus og mulig risikogruppe. Vi etablerte egne kriterier for hjemmekarantene. Det resulterte i at om lag 45 stykker satt i hjemmekarantene i løpet av 13. – 14. mars. Det påvirket selvsagt alle i større eller mindre grad, også de i nær familie, sier personalsjef Frode Lauritzen til iLaks.
Det er Lauritzen, i samarbeid med kvalitetsleder Bjørn Gillund og samfunnskontakt Ketil Rykhus, som har organisert det meste av arbeidet under koronakrisen. I tillegg har både avdelingsleder og lokalitetsledere bidratt.
Selskapet har også vært aktiv på sin egen Facebook-side med å formidle informasjon om driften mens koronaproblemene pågår.
Åtte prosent opplever ensomhet
Ifølge NT24, som også har skrevet om tiltakene til SinkabergHansen, gjennomførte selskapet nylig en anonym spørreundersøkelse for å kartlegge hvordan tre uker med streng sosial distansering og nye hverdagsrutiner påvirker de ansatte. I undersøkelsen svarte blant annet åtte prosent at de opplever ensomhet som følge av tiltakene for å hindre smittespredning.
– Jeg tror nok at dette er representativt for norsk arbeidsliv, sier Lauritzen til NT24.
Ved inngangen til påsken har SinkabergHansen satt en person i hjemmekarantene. Ingen ansatte har så langt testet positivt for koronaviruset.
– De på hjemmekontor er i hovedsak i administrasjonen samt noen ledere av våre pågående prosjekt ved laksefabrikken på Marøya og RAS-anlegget Svaberget Smolt. De som kan ha hjemmekontor har så langt hatt hjemmekontor, totalt cirka ti prosent av våre ansatte, sier Lauritzen til iLaks.
Tirsdag opplyste for øvrig regjeringen at de letter på tiltakene etter påsken.
Transportutfordringer
I overkant av 4.000 tonn laks er produsert hos SinkabergHansen siden 12. mars, og krisen har selvfølglig også påvirket salget av fisken.
– Restaurantmarkedet har naturlig nok gått kraftig ned mange steder i verden, men da har gjerne retail (dagligvaremarkedet) økt sitt salg, og kompensert for deler av tapet i de samme områdene. Det er en forskjell i tidspunkt de ulike delene av verden påvirkes mest, dette jevner ut en del av nedgangen i markedene, sier fabrikksjef Kjetil Lund til iLaks.
Han sier videre at selskapet, i likhet med andre i oppdrettsnæringen, har merket utfordringene med transport av fisken ut i markedene både til EU og til tredjeland.
– Men vi har også erfart noe av det som kjennetegner transport og logistikk, er evnen til å finne løsninger og tilpasse seg nye utfordringer. Så langt har vi derfor ikke registrert kompliserende forsinkelser på transport av produkter til markedene, avslutter Lund.