Slik vil Mowi differensiere seg fra konkurrentene og oppnå merpris for laksen

Nyheter
1470

Tar grep for å utvikle et produkt som skiller seg fra konkurrentene.

– Vi har gått tilbake i historien. Til selskapsnavnet til pionérene, innleder Alf-Helge Aarskog. – De solgte den med en egen merkevare, allerede på 1970-tallet. Med en grønn clips på gjellene, og fikk fem kroner i prispremie.

Mowi har lagt en ambisiøs plan. Selskapet sikter på å oppnå et mersalg, basert på merkevaren med samme navn som bedriften, på en milliard euro innen 2025. Under North Atlantic Seafood Conference i Bergen torsdag morgen utdyper Mowi-sjefen hvordan dette skal gjøres.

Nærmere sluttkunden
– Vi vil komme nærmere sluttkunden, og forstå hvordan han eller hun tenker, forteller han.

I denne prosessen tar Mowi kontroll over hele laksens verdikjede.

– Vi har vår egen fiskestamme, basert på villaks, hentet fra elvene Årøy og Vosso på 60-tallet, for å produsere den best mulige fisken – for konsumenten. En ekstremt viktig beslutning, tatt for mange år siden.

Selskapets egen fiskestamme får eget fôr.

– Vi produserte 340.000 tonn fôr, på én fabrikk i Norge, i fjor. Og nå åpner vi vår nye fabrikk i Skottland. Vi har vår egen fôroppskrift, med høy andel omega-3. Vi kan selv velge ingrediensene; enten det er fiskeolje, insekt eller alger, fortsetter Aarskog.

Sporbarhet
– Vi har foredlingsfabrikker i 25 land – med egne salgsteam. Det er helt sentralt for å vite hva kundene vil ha. Mattrygghet og sporbarhet er nøkkelbegreper. Smak, bekvemmelighet og helse. En må være stolt når en leder et selskap med 14.000 ansatte og scorer høyt på alle disse punktene, sier Aarskog etter å ha snurret dagens andre reklamefilm for Mowi fra scenen på Radisson Blu i Bergen.

– Når det kommer til stykket; vi vil produsere en vare som gir gjenkjøp. Hvordan produktet føles og smaker er avgjørende, understreker han.

– Da jeg vokste opp var Mowi det ledende selskapet. De hadde 12 konsesjoner i Hordaland. Nå har vi tatt det globalt. Vi har bygget inhouse branding competance, og vil i løpet av 2019 lansere Mowi-konseptet slik det vil bli for fremtiden.