Stor smolt og Newfoundland står sentralt i planene.
Grieg Seafood arrangerer kapitalmarkedsdag onsdag og torsdag denne uken. Konsernsjef Andreas Kvame sparker i gang seansen med en presentasjon på serveringsstedet Flor & Fjære, på en øy i Boknafjorden. Her, i Ryfylke, ligger hele verdikjeden til Grieg Seafood Rogaland.
– Vi har levert. Volumene har kommet opp, kostnadene har kommet ned og resultatene har styrket seg betraktelig, sier Kvame offensivt.
Blant de fremmøtte er alt som kan krype og gå av meglerhus som dekker aksjen, samt en rekke ledende investorer og kapitalforvaltere.
Les også: Grieg Seafood sikter på 120.000-135.000 tonn i årsproduksjon innen fire år
Selskapet har vært gjennom en restrukturering de siste årene. Først og fremst ved å selge ut den trøblete og tapsbringende virksomheten på Shetland, og samtidig å etablere seg og trappe opp oppdrettsproduksjon i Øst-Canada.
– Overordnet står vår strategi fast. Vi sikter på 120.000-135.000 tonn innen 2026. Vi søker å være kostnadsleder i de regionene vi er engasjert.
– Volumveksten vil komme ved å utnytte eksisterende konsesjoner – og ta i bruk nye konsepter, sier han, og fremhever særlig produksjon av post-smolt samt en radikal opptrapping på Newfoundland.
– Dette er et greenfield-prosjekt i Placentia Bay, sier Kvame, og fremhever Newfoundlands nærhet til markedet i nordøstlige USA som en stor fordel.