Slik vil AKVA group doble omsetningen – på fem år

Nyheter
0

Dypdrift, postsmolt, landbasert, foruten den gamle melkekuen med tradisjonelle sjøbaserte merdanlegg, skal løfte AKVA groups salgsinntekter til syv milliarder kroner innen 2030.

– Etter 2021 har det vært en periode med stagnasjon for industrien. Det har vært noen flaskehalser, fiskehelse sammen med regulering. Det har vært motvind. Og vår “license to operate” har møtt motbør. Og noe av kritikken har vært på sin plass, medgir Knut Nesse, konsernsjef i AKVA group.

Utstyrsleverandøren arrangerer idag kapitalmarkedsdag på hjemmebane, i kontorene i Plogfabrikkveien på Klepp på Jæren.

Dobles
– Vi tror lakseoppdrett er en del av en megatrend, den er populær og enkel å tilbrede. Vi tror den vil fortsette, sier Nesse.

– Hvordan kan den dobles? Det er fem prosent årlig vekst frem mot 2040. Vi tror det kan gjøres, men da trenger en ny teknologi. Og til teknologi trenger vi investeringer.

Disse investeringene har et politisk bakteppe. Rammeverk og reguleringer må legges til grunn, herunder teknologinøytralitet, mener AKVA-sjefen.

Knut Nesse, konsernsjef i AKVA group, under kapitalmarkedsdagen i selskapets lokaler på Klepp. Foto: Aslak Berge

AKVA group ser for seg å vokse sammen med lakseindustrien globalt, fra et utgangspunkt på tre millioner tonn.

Tre segmenter
Nesse er tydelig på hvor han ser de største vekstmulighetene – særlig i tre segmenter: Dypdrift, postsmolt og landbasert oppdrett av matfisk.

– Vi tror dypdrift kan øke produksjonen rundt 15 prosent fra dagens nivå. Nedsenkede merder kan redusere lusebehandlingen med 85 prosent. Forbedret fiskevelferd vil kunne styrke den sosiale kontrakten for å drive oppdrett, mener han.

– Postsmolt reduserer perioden i sjøen fra 17-18 til 7-9 måneder. Det reduserer behovet for avlusning siden sykelen i sjøen er kortere.

– Vi estimerer 200.000 tonn i landbasert lakseproduksjon i 2030, sier Nesse. Det betyr nær en tidobling fra årets nivå.

Visbilitet
AKVA har et mål på fem milliarder kroner i omsetning, med en driftsmargin på ni prosent, i 2027. Dette mener Nesse er realistisk.

– Vi har en solid ordrebok, ikke minst på landbasert, hvor vi har mest, som gir en bra visibilitet frem mot 2027, sier Nesse. Han fremhever islandske Laxey og Nordic Aqua Partners i Kina som sentrale vekstkunder.

For 2030 er målsetningen et salg på syv milliarder kroner, med over ti prosent i driftsmargin.

– For 2030 har vi lavere visibilitet, så der er det mer en ambisjon, understreker Nesse.

– Vi forutser ikke noen M&A (fusjoner og oppkjøp) de neste 2-3 år, så vi vil ha en organisk vekst, påpeker han.