PE-selskapet er særlig opptatt å løse problemer knyttet til bærekraft på tvers av bransjer.
Bluefront Equity er på jakt etter nye investeringsmuligheter. I sitt andre fond vil de gjerne gjøre tre eller fire investeringer til.
Ifølge daglig leder Kjetil Haga er de på jakt etter leverandørbedrifter, hovedsakelig innenfor kategoriene produkt, service og teknologi. De er interessert i selskaper som jobber med en bærekraftsuftfordring, gjerne knyttet til havhelse eller dyrevelferd.
– Slike selskaper er ikke alltid sett på som et leverandørselskap til sjømatnæringen. Så for oss trenger ikke virksomheten vi ser på ha mye av omsetningen sin opp mot sjømatnæringen. Men det må være et satsingsområde for bedriften, påpeker han til iLaks.
Bryggerier og bakteriekontroll
Han og Bluefront er opptatt av at aktuelle virksomheter som løser et problem i andre bransjer, også kan overføres til sjømatsnæringen.
– Vi ser på selskaper som er med på å løse en form for utfordring. For eksempel bakterieoppbygging i verdikjeden. Det selskapet som løser slike utfordringer kommer typisk fra en annen matvareverdikjede, sier Haga og bemerker:
– Noen av de beste på bakteriekontroll er eksempelvis bryggerier. De er faktisk flinkest i verden på dette. Det tar bare noen få sekunders nedetid for å desinfisere alt produksjonsutstyr.
De er opptatt av å se løsninger og bransjer med nye øyne. Det kan bety at Bluefront retter oppmerksomheten mot aktører i randsonen av sjømatnæringen.
– Det må først og fremst være selskaper som har en relevant teknologi som løser et problem i sjømatverdikjeden, sier han.
Exit
Kjetil Haga ser gjerne at potensielle selskaper og deres eiere tar direkte kontakt med dem. Han er opptatt av at man er enige om veien videre.
– Vi prøver å plassere i hodet på bedriftseierne at de kan legge opp en strategi der du ikke trenger å tenke kun på penger, og utfordre dem til å komme med forslag til strategi. Ofte starter vi løpet med å si at de må tenke litt større, og komme opp med gode idéer på hva de har lyst til å gjøre, sier han.
Som private equity-selskap vil de naturlig nok ha et tydelig tidsperspektiv på eierskapet, selv om de mener det viktigste er å bygge gode attraktive selskaper. Gode veldrevne selskaper vil alltid være attraktive. Det har Bluefront god erfaring med.
– Vanligvis er tidsperspektivet fem til syv år. Men vi er fleksible, og kan sitte lenger om det er best. Så premisset er at vi skal ut igjen etter en viss tid. Men det betyr ikke at medaksjonæren må ut, sier Haga.
– Det er ofte slik at dersom daglig leder er gründer og aksjonær er det mange som ønsker at vedkommende skal fortsette, legger Bluefront-sjefen til.






