Slik skal Egil Ulvan Rederi gjennomføre de første forsøkene med frakt av laks til Danmark

Nyheter
3395

– Nå vil vi ha dette fra tegnebrettet og ut til handling. Det er filosofien vår, sier daglig leder.

Egil Ulvan Rederi vil fra august av vil starte opp med de første forsendelsene av laks via sjøveien fra Hitra til kontinentet. En fast båtrute mellom Jøsnøya på Hitra og kontinentet med laks ombord, har vært på ide- og ønskestadiet i en årrekke. Nå gjøres altså de første forsøkene på å realisere dette.

– Lasten skal gå i container med våre linjefartøy som profileres under «With Line» og som skal ha regulere anløp av Danmark, forteller daglig leder i Egil Ulvan Rederi, Arild Hoff, til Hitra-Frøya.

Vil ikke ut med navn på oppdrettsselskap
Hoff mener det det er litt for tidlig å kalle dette for «Lakseveien til sjøs», med referanse til fylkesvei 714, som forbinder kystkommunene Snillfjord, Hitra og Frøya med Orkanger og Trondheim.

– Men vi har aldri vært nærmere. Nå er det så konkret at vi skal teste det ut. Vi har siktet oss inn mot en uke i august der vi sender den første forsendelsen med fersk laks fra Hitra til Hirtshals. Det skjer i samarbeid med et oppdrettsselskap på Hitra eller Frøya, som vi foreløpig ikke får si navnet på, sier Hoff.

«With Frohavet». FOTO: Stian Andrè Wulff

Åpner for større samarbeid
Han sier prøvelastene med fersk laks til Hirtshals er et samarbeid med Blue Water fra Danmark.

– Hvis vi lykkes, er det mulighet for at samarbeidet blir videreført og at omfanget blir utvidet.

– Snakker vi nå regulær trafikk fra august eller er dette én prøvelast?

– Det blir nok flere laster. Men vi kjører noen laster nå for å teste ut tidsaspektet, kostnadsaspektet, praktiske forhold rundt lastebærere mellom oppdrettsselskapet og Jøsnøya. Blant annet. Det handler jo også om å finne gode løsninger mellom slakteriene og havna. Akkurat dette legger vi oss ikke så mye borti – vi går til den kaia vi blir spurt om. Og i dette tilfellet ble vi spurt om å frakte laks fra Jøsnøya og sørover, og da gjør vi det.

– Altså teste ut hvor skoen trykker i praksis? Dette har jo mange snakket om i årevis og ingen ennå teste ut?

– Ja, det er mye prat og mange prosjektgrupper og utredninger men lite handling slik vi opplever det. Hvis man skal tenke så stort som mange tenker, blir det forholdsvis store risikomomenter for oppdrettsselskapene, for vi snakker om store verdier. Dessuten har de fraktesystemer som fungerer i dag, selv om også veitransport har sine utfordringer på miljø og trafikksikkerhet. Derfor skalerer vi nå ned omfanget for at det ikke skal bli for stor risiko, og for å få den erfaringen vi trenger.

Prøve og erfare
– Hvorfor kan Egil Ulvan Rederi klare dette?

– Vi har for eksempel allerede et etablert system langs kysten, vi har er returnett og en basislast i båtene våre. Det gjør at risikoen for rederiet blir liten og da løper heller ikke oppdrettselskapet noen stor riskio. Vi starter altså smått, vi fyller ikke en hel båt med store verdier. Nå vil vi ha dette fra tegnebrettet og ut til handling. Det er filosofien vår.

– Er det dere eller oppdrettsselskapet som tok dette initiativet?

– Det skjedde i et fellesskap. Vi har ikke kunnet gjennomføre dette før nå, vi heller, før vi kjøpte en ny båt. Hvis vi skal få til dette, må vi ha minimum et ukentlig anløp i Danmark. Båtene vi hadde fra før, går i 14- og 16- dagers rundturer, og slik kan det ikke være i denne businessen. Oppdrettsselskapene må vite at laksen er i Danmark på lørdag og ut i butikken innen mandag.

– Dette blir en litt ny erfaring for dere også?

– Ja, for dette last som er veldig avhengig av presisjon for tidspunkt for levering. Dette er ferskvare, og ikke en takstol eller fiskefôr, som ikke blir forringet om det ikke kommer fram i tide. Derfor vil ikke vi heller starte i stor skala, vi vil prøve og heller erfare før vi gaper over for stort.

jobber med å få til frakt av en tett beslektet varetype
Hoff forteller at rederiet kommer til å bruke 45 fots kjøle-containere (standard størrelse) som kan lastes direkte på slakteriet for å unngå omlastinger av isoporkasser, med dertil fare for ødeleggelser.

Hoff forteller at rederiet også jobber med å finne synergier til ruta, og jobber med å få til frakt av en tett beslektet varetype. Men dette vil han foreløpig ikke si mer om.

– Vi er glad for at vi har funnet et oppdrettsselskap som er framoverlent og vil prøve. Vi vil også gi honnør til Hirtshals havn, som har åpna for å gi oss ok anløpsbetingelser. De ser at hvis vi får testa ut dette, kan de bli flere anløp og butikk for dem også etterhvert, avslutter han.