Foredlingsselskapet bak Salma-merkevaren, Salmon Brands, avviklet virksomheten i vinter.
Via datterselskapet Salmon Brands produserte og solgte Bremnes Seashore high end-produktet “Salma”. Like før jul fjor ble det kjent at Bremnes Seashore avviklet produksjon og salg av produktet. I vinter ble det kjent at Kverva-eide Insula overtok rettighetene til merkevaren.
Regnskapstallene viser at det ble en bratt nedtur for Salmon Brands. Fra 2023 til i fjor falt omsetningen med 262,5 millioner kroner, og endte på 154,9 millioner.
Driftsresultatet ble på minus 44,3 millioner, noe som var 4,4 millioner kroner dårligere en året før. Men driftsmarginen ble betydelig forverret – fra minus 9,6 prosent til minus på 28,6 prosent.
“I desember ble det fattet vedtak om å avslutte produksjon og salg av “Salma”. Avgjørelsen begrunnes med en samlet vurdering av lønnsomhet, markedsutsikter og de regulatoriske rammevilkårene”, forklarer styret i årsmeldingen sin.
Salmon Brands hadde i fjor gjennomsnittlig 16 ansatte. Alle ansatte er nå sagt opp, og det er ingen virksomhet i selskapet. Men selskapet har leieavtale for kontorlokaler som løper frem til sommeren 2027.
“Det er inngått avtale med ekstern aktør om fremleie av deler av lokalene i perioden frem til leieavtalen utløper, i tillegg til at ansatte i andre selskaper i Bremnes Seashore-konsernet disponerer deler av lokalene”, opplyses det.
Det franske datterselskapet Salmon Brands SAS er slått konkurs i år.
iLaks har rettet en henvendelse til Bremnes Seashore for en kommentar til regnskapet.
Salmon Brands | 2024 | 2023 | Endring |
Omsetning | 154,9 | 417,4 | – 62,9 % |
EBIT | – 44,3 | -39,9 | 11,0 % |
Resultat før skatt | – 54,4 | – 42,5 | 28,0 % |
Driftsmargin | – 28,6 % | – 9,6 % | |
Alle tall i millioner kroner |