Slik gikk det da indiske kokker laget laks

Nyheter
500

Norges sjømatråd er godt i gang med å kartlegge det indiske markedet. Et ledd i kartleggingen har vært å jobbe med indiske kokker og forbrukere.

– Vi har fått 50 sjefskokker fra topprestauranter til å teste ut norsk laks og torsk. Resultatene var over all forventning, sier Sjømatrådets Ingelill Jacobsen, som er ansvarlig for prosjektet i India, i en pressemelding.

Begge arter
50 av 50 kokker svarte at de definitivt ønsket å sette laks på menyen hvis produktet var tilgjengelig. 80 prosent svarte at de kunne tenke seg å kjøpe inn torsk.

– Jeg ville tilby begge artene, og markedsført det som eksklusiv sjømat til mine gjester. Disse produktene vil gi gjestene flere valgmuligheter og de liker å prøve nye ting, sa en av kokkene i Dehli under testperioden.

Kokker er viktige aktører i arbeid med å gjøre laks kjent i India. Sjømatrådet tror nemlig at veien inn i det indiske markedet er via kvalitetsrestauranter.

– For mange er laks og torsk helt nye produkter som de aldri har smakt tidligere. Terskelen for å tilberede det hjemme er derfor ganske høy. Mange foretrekker å prøve det ut på restaurant først og så lage det hjemme, sier Jacobsen.

Tilgjengelig
Kokkene sier selv at hovedgrunnen til at de ikke serverer norsk sjømat er at den ikke er tilgjengelig til enhver tid.

– Tilgjengelighet er et stort problem for disse kokkene. De ønsker faste leveranser av fisken, men det kan ingen aktører tilby i dag. Vi jobber nå med å finne løsninger på de mange utfordringene vi ser i India, men det er nok fortsatt en stund til norsk sjømat vil være tilgjengelig i stor skala, sier Jacobsen.