Slik bygges markedene for laks

Nyheter
593

– Faktisk volum har EU vokst med 700.000 tonn på 19 år. USA har vokst med 250.000 tonn i samme periode. Resten av verden er 650.000 tonn.

Det sier Ola Brattvoll, konserndirektør salg og marked i Marine Harvest, under den pågående North Atlantic Seafood Conference i Bergen.

Modent marked?
– USA er ubestridt det største markedet i totalt konsum, men lav på konsum per capita, sier han.

Amerikanske konsumenter spiser drøye ett kilo laks årlig. Til sammenligning spiser nordmenn ni og et halvt kilo laks per år.

– Det betyr at EU har vokst mer enn resten av verden, unntatt USA. Det er mye for et marked som lenge har vært ansett som et modent marked, bemerker tromsøværingen.

Og markedsveksten følger gjerne faste mønstre.

Hvite duker
– De fleste markeder introduseres i fine dining. Der møter en kunder som kjenner god mat når de får det. Den vanlige måten er å starte på fine restauranter og hoteller. Vi ser det i mange markeder i sørøst-Asia. Når markedene er fylt opp i disse markedene, følger de øvrige markedene.

– Neste fase er å penetrere dagligvarehandel. Når denne er fylt opp, ekspanderer en inn i food service (hoteller, restaurant og catering), forteller Brattvoll.

– Kina er et marked som har hatt den utviklingen. Nå fyller laks de mer tradisjonelle kanaler i Kina. Da møter vi konkurranse fra mange arter, sier han og viser til et eksempel hvor Marine Harvest-laks stilles ut i samme ferskvaredisk som krokodille(!).

Mens norsk laks sliter med å få innpass i det kinesiske markedet, flyr Marine Harvest-konsernet inn laks fra en rekke lakseproduserende land til Kina.

Unntak
Men ingen regel uten unntak. Ikke alle laksemarkeder følger det faste mønstre.

– Brasil er interessant. Det er et marked som tar over 100.000 tonn, og primært til sushi. Det er helt uvanlig. Konsumet i Brasil er mange ganger større enn i Kina og mange markeder i sørøst-Asia. Men fortsatt i Brasil er det lite arbeid blant produsentene ute i retail for å selge produktene.

Også det tyske markedet har vist en atypisk utvikling, særlig de siste årene.

– Konsum av fersk laks i Tyskland er en hockeystick, sier han. 

Dette markedet er nær tidoblet mellom 2012 og 2015. Brattvoll er klar på hva som er oppskriften til den tyske suksessen, som Marine Harvest og datterselskapet Morpol i høy grad har deltatt i: – Forstå hva konsumentene etterspør og trenger, og tilpasse produksjonen til det. Vi må bygge partnerskap med viktige dagligvarekjeder.