– Vi har verdens eneste fiskefôrbåter som aktivt praktiserer flerbruk. Vi kan frakte både fiskefôr, ferdigvarer i bulk/big bags, samt ved behov bytte mode til råvaretransport av fiskemel, soya og hvete inn til fabrikken i lavsesong.
Det forteller Ove Vilnes til iLaks. Førdemannen eier og driver rederiet Artic Shipping, som har en flåte bestående av fem fôrbåter og en arbeidsbåt. I 2015 endte omsetningen på 122,9 millioner kroner.
Overkapasitet
– Sommer og høst, med høye sjøtemperaturer, trenger fôrprodusentene mye tonnasje for å få ut ferdigvarene sine. Vinterstid er det kaldere i sjøen, laksen spiser mindre, og behovet for ferdigvaretransport synker. Det vil si overkapasitet på ferdigvarebåter, forklarer han.
De to kombibåtene er «Artic Fjell» og «Artic Junior». Begge går på kontrakt med EWOS/Cargill. Førstnevnte ble levert i 2014, mens sistnevnte ble innlemmet i flåten ifjor.
Slipper å leie
– Dette gjør at skipenes befrakter kan endre driftsmode, og bruke båtene som de allerede har på fast TC-avtale hele året til sin nødvendige helårige råvaretransport til Norge. Det betyr at de i perioder kan dekke ferdigvaretransporten sin med de øvrige fôrbåtene grunnet lavsesong, og kan ta ut for eksempel «Artic Fjell» og sende den til kontinentet for å hente råvarer, fortsetter Vilnes.
– Da sparer de penger ved at de slipper å leie annen spot/selvlosser tonnasje til sine råvarer. De benytter jo heller en båt de allerede betaler TC-rate for hele året, sier han, og kaller dette en «vinn/vinn»-situasjon.
I første kvartal er sjøtemperaturene, og laksens tilvekst, på årets laveste nivåer. Dette innebærer at fôrprodusentene også demper sin aktivitet. Derfor har «Artic Fjell» nylig blitt rigget om.
La om
– Vi la om driftsmode på «Artic Fjell» nettopp nå i Florø, og den går nå til kontinentet for råvarelasting over helgen. Den var utlosset med ferdigvare i Midt-Norge for kun 4-5 dager siden, forteller fôrreder Vilnes videre.
Lastekapasitet ved ferdigvarer på «Artic Fjell» er 2.000 tonn. Båten er utstyrt med DP (dynamisk posisjonering – red. anm.) for berøringsfri levering, lukket ballast- og kjølesystem (ingen sjøinntak eller utslipp ved anlegg), samt en 23 meters lossekran.
– Kapasiteten ved råvarer er 2.500 tonn, og skipet blir da utstyrt med travers og gravemaskin, som selvlosser. Den har to flyttbare skott, bokset lasterom og en 15 tonn/m2 tanktopp.
Nytt konsept
Artic-gruppen har også nå et helt nytt fartøykonsept på tegnebrettet, som ytterligere vil modifisere og effektivisere fôr/råvare transporten, med flere kombimuligheter. Som iLaks tidligere har omtalt, har denne en utgangspris på 150 millioner kroner. Da kan fôrbåten ha en kapasitet på opp mot 3.000 tonn ferdigvarer, og 3.500 tonn råvarer.