Slår sammen Sølvtrans og DESS Aquaculture Shipping

Nyheter
0

Vil få en flåte på 35 fartøyer.

Det var like før jul i fjor det ble kjent at private equity firmaet Antin Infrastructure Partners kjøpte opp Mowis 50 prosent eierandel i brønnbåtrederiet DESS Aquaculture Shipping. Prislappen for eierblokken var 1,2 milliarder kroner.

Antin Infrastructure Partners er også hovedaksjonær i ålesundrederiet Sølvtrans. Nå arbeides det med å slå sammen Sølvtrans og DESS Aquaculture Shipping.

På gang
– En sammenslåing med Sølvtrans er på gang, slik at vi da blir en del av verdens største aktør på brønnbåter, forteller finansdirektør Anders Hall Jomaas til Grimstad Adressetidende (bak betalingsmur).

Grimstadrederiet DESS Aquaculture Shipping har 12 skip i drift og ytterligere to under bygging i Tyrkia.

– DESS Aqua har åtte skip som er brønnbåter i operasjon, seks av dem bygd på designet til norske Salt Ship Design. I tillegg har vi to store brønnbåter under bygging som vil kunne gå på LNG eller biogass. og derfor ha lavere utslipp. Totalt eier og opererer vi åtte brønnbåter, en bløggebåt og tre servicebåter, sier administrerende direktør Jon Are Gummedal.

Storspiller
Båtene har en byggekostnad mellom 300 og 550 millioner kroner per stykk. De går alle på lange kontrakter, fem til ti års varighet, i Norge, Skottland, Canada og Austalia.

Sølvtrans er vesentlig større enn DESS. Selskapet har en flåte på 23 brønnbåter. En sammenslåing av de to rederiene vil danne verdens klart største brønnbåtaktør.

Sølvtrans’ «Ronja Christopher». Foto: Helgeland Havn