Daglig leder i Hardanger Fiskeforedling, Knut Roger Sivertsen, er bekymret for fremtiden til landbaserte slakteri når Hav Lines slaktebåt settes i drift.
«Norwegian Gannet» skal plukke opp laks fra merder i Norge, før fisken bløgges og slaktes om bord på vei til fabrikken i Hirtshals i Danmark. Deretter blir fisken sendt ut i markedet.
– Denne båten tar fisken rett ut av merdene og til utlandet. Det skaper mange nye arbeidsplasser i Danmark, men knapt noen i Norge. Ikke bare kan denne konkurransen gå ut over de som arbeider med fiskeforedling i Norge, det får også ringvirkninger fordi foredlingsvirksomhetene kjøper varer og tjenester fra andre bransjer i Norge, sier Sivertsen til Hordaland Folkeblad.
Slakteriet ligger i Strandebarm i Kvam herad i Hardanger, og er eid av Lingalaks, Tombre Fiskeanlegg og Norway Royal Salmon.
– Flytter ikke norske arbeidsplasser
Administrerende direktør i Hav Line, Carl Erik Arnesen, sa i september til iLaks at Hav Line ikke flytter norske arbeidsplasser til utlandet.
– Vi har helt fra starten sagt at de ansatte på båten skal være norske. I tillegg vil vi ha noen ansatte på land i Danmark og noen på land i Norge, sa Arnesen.
Ifølge Arnesen vil det være rundt 100 ansatte i selskapet, der flesteparten er norske.
– Mangel på fisk er den største faren
Knut Roger Sivertsen sier han ikke tror norske slakteri vil forsvinne på grunn av slaktebåten til Hav Line, og understreker at mangel på fisk i Hardanger er den største faren for arbeidsplassene.
– Man skal ikke gjøre for mye ut av dette. De fleste store oppdrettere på Vestlandet eier sine egne slakteri, og vil nok fortsette å bruke disse. Det er nok helst de små aktørene som vil bruke denne båten. Det viktigste for oss er det er nok lokaliteter i Hardanger, slik at vi får nok fisk til å slakte nært slakteriet vårt.