Skyhøye dieselpriser i sikte: – Det er ikke sagt at vi overlever dette, såpass ærlig må man være

Nyheter
0

Transportør har til nå fått ti prosent dieseltillegg, men det er fortsatt ikke nok.

Transportørene fortviler over de høye dieselprisene, og flere står frem og frykter en rekke konkurser i bransjen. De mange bileiere som har direkte avtale med lakseeksportører har vært i forhandlinger om økt dieseltillegg, men så langt dekker ikke dette opp for prisøkningen til nå.

Øyvind Jensen Termotransport på Fauske har i mer enn 50 år fraktet gods langs landeveien, og i nesten like lang tid har det vært fersk og frossen fisk i hengeren. Selskapet har i dag en bilpark som teller 40, med alt fra trekkere til betong- og tippbiler.

AdBlu også til himmels
Sjåfør Frank Forså i selskapet har kjørt laks i over tretti år. Nå opplever han rekordhøye priser ved pumpene.

– Én ting er jo dieselprisen, men AdBlue prisen har jo eksplodert. (AdBlue brukes til å redusere NOx-utslipp i kjøretøy med SCR-teknologi,red.anm.)

– Fra å ha kjøpt direkte fra Yara i fjor til litt over tre kroner literen, står det hele 15 kroner literen på pumpa i dag. Selv om andel AdBlue de bruker ikke er så høy, betyr det det også noe når sluttregninga gjøres opp, sier han.

Øyvind Jensen Termotransport har direkte avtale om frakt av laks med eksportøren Polar Quality i Bodø. Her opplever Forså at dialogen om økning av prisen møtes med forståelse. 

– Forhandlingene om pris med de vi kjører direkte for har gått greit, men det påslaget på ti prosent nå er egentlig ikke nok, men de skjønner at de må opp. Hvor mye har vi ikke regnet direkte på, men nok er det ikke. Vi kjører jo også for andre store transportselskap, men de er det ikke er like enkelt å forhandle med, sier Forså.

Jan Robert Røli-Gjervik, Polar Quality. (Foto: Steve Hernes).

Regninga må deles på alle rundt bordet
Jan Robert Røli-Gjervik er logistikk-ansvarlig i Polar Quality.

– Alle må være med å ta regninga her. Verken eksportører eller produsenter er jo tjent på at noen knekker ryggen. Jeg opplever transportørene som edruelig, og vi får varsel om prisøkninger i tide, sier Røli-Gjervik.

– Det kommer jo ikke som en bombe på oss om prisen øker nå. Dette er jo en stafettpinne, det ender jo opp til sluttforbruker før eller senere, sier han.

– Er betalingsviljen hos kunde såpass høy fortsatt, at et påslag på ti til 20 prosent er akseptabelt?

–  Etter hvert vil det stabilisere seg en økning til bileieren. Når prisene nå justeres opp, og selv om dieselprisen en dag faller, kommer nok ikke prisen til transport å gå like mye ned. Transportnæringa har hengt etter i såpass lang tid, og prisene har vært på stedet hvil i lang tid, sier Røli-Gjervik.

SalMar går i forhandlinger med transportørene
Avisa Hitra-Frøya skriver at også SalMar begynner å merke prisøkningen.

– Det påvirker ikke salgsprisen enda, men alle transportører varsler økte fraktpriser på grunn av økt drivstoffpris. SalMar er i dialog med våre transportører og finner løsninger sammen. Men prisene går opp, og i det korte bildet er det SalMar som tar denne kosten. Hvis det blir langvarig må kostnaden videreføres til kunder og sluttforbruker, skriver Frode Arntsen, direktør for salg og industri i SalMar, i en SMS til avisa.

Prisen spås til 40 kroner for literen
Analytikere i Rystad Energy har anslått at vi kan få oljepriser opp i over 200 dollar fatet og pumpepriser for bilistene på rundt 30 kroner, kanskje helt opp i 40 kroner. Det er et nivå det blir vanskelig å leve med for mange transportører.

Frank Forså, Øyvind Jensen Termotransport på Fauske. (Foto: Steve Hernes).

– Det kommer ikke til å skje, da er vi konkurs i hele Norge. Det er jo forbrukerne i Norge det går utover. Alle transporter som tar laks i retur, er jo mat som skal innad i Norge. Det kommer til å stoppe ganske fort om prisene eskalerer opp mot 40 kroner, sier Frank Forså.

I dag er mellom 20 og 30 prosent av oppdragene til Øyvind Jensen laksetransport. Når iLaks snakker med han på telefon, er han på vei nordover fra Fauske med et lass emballasje som skal til et fôrselskap. Han er ikke spesielt urolig om dagen.

– Enten så går det bra, eller så går det dårlig. Det er ikke sagt at vi overlever dette, såpass ærlig må man være. Greit nok at vi kanskje berger oss, men om andre vi kjører for går på ræva og vi ikke får pengene, kan det fort bli kroken på døra, sier Frank Forså.