Skyhøy laksevekst i Tyrkia

Nyheter
619

I januar og februar 2014 eksporterte Norge 736 tonn laks til en verdi av 36 millioner norske kroner. I januar og februar 2015 har tallene steget til 1.645 tonn, verdt 67 millioner norske kroner.

– Av de markedene som Norges sjømatråd investerer i, har Tyrkia den største prosentvise veksten. Tyrkia er totalt det 11. største vekstmarkedet målt i tonn. Med mer enn en fordobling i volum er dette ganske ekstremt, sier lakseanalytiker i Norges sjømatråd, Paul Aandahl, i en pressemelding.

Norge har eksportert laks til Tyrkia i mange tiår. Før i tiden gikk det mest i røyket laks, men de siste årene har også Tyrkia fått opp øynene for at laks kan brukes som mer enn pålegg.

Norsk laks tilgjengelig, sunt og godt

– Flere og flere tyrkere spiser norsk laks fordi det i økende grad har blitt mer tilgjengelig på markedet, forteller Norges sjømatråd sin fiskeriutsending til Tyrkia og Sentral-Europa, Maria Kivijärvi Heggen.

Hun peker på at helsetrenden er sterk i Tyrkia og at tyrkere blir mer og mer opptatt av helse og ernæring, spesielt gjelder dette de unge.

– Laks blir sett på som symbolet for sunn og god mat for et stadig større publikum i Tyrkia, forteller Kivijärvi Heggen videre.

Laksen er så klart populær på grunn av sin gode smak, men det er også en fisk som lett kan tilpasses tyrkiske smakspreferanser og lokale smaker. Da er det enklere for tyrkiske husholdninger og kjøkken å ta i bruk mer laks når de lager mat.

Økende interesse fra næringen

Tyrkia er et relativt nytt marked som næringen har vist økt interesse for. De siste to årene har Sjømatrådet økt investeringene på laks i markedet og jobber mye med PR og promotering av den norske laksen.

– Bare Sjømatrådets PR-prosjekter det siste året har generert en pressedekningsverdi på rundt 60 millioner norske kroner. I tillegg ble den første mediekampanjen på norsk laks lansert høsten 2014, omtrent på den tiden den kraftige økningen begynte, forteller Kivijärvi Heggen.

Matkultur er viktig

Tross den store veksten er Tyrkia fortsatt et lite marked målt i volum. I en av verdens raskest voksende økonomier, med 17 millioner innbyggere bare i Istanbul, er det fortsatt stort potensial for vekst.

Matkultur er viktig i Tyrkia. Her har maten og det du setter på matbordet en sterk posisjon blant folk. Kivijärvi Heggen forteller at tyrkerne har lange tradisjoner på å la seg inspirere av andre kulturers kjøkken, men at det er viktig å tilpasse den norske laksen til tyrkiske ganer.

Et av tiltakene for tilpasning er samarbeid med kokkene. På slutten av 2014 ble det arrangert en konkurranse for tyrkiske kokker i regi av Norges sjømatråd hvor premien var en tur til Norge. Kokkene skulle lage tyrkiske retter basert på norske råvarer, som torsk, laks, sild eller makrell. Å engasjere kokkene på den måten mener Kivijärvi Heggen er sentralt i promoteringen av den norske sjømaten.

– Det er viktig å utvikle oppskrifter som passer den tyrkiske konsumenten. Gjennom slike samarbeid med lokale kokker får vi en unik forståelse av deres matkultur.

Kan vokse mer

For ytterligere å vokse i det tyrkiske markedet peker Kivijärvi Heggen på viktigheten av kompetanse i og om markedet.

– Markedet bygges lag på lag sammen med den norske sjømatbransjen, og jeg har troen på at den norske laksen kan vokse enda mer i Tyrkia.