Skreddersøm for tunge løft

Nyheter
1438

Det er en svær rugg som ligger ved kaien. Med en lengde på 34 meter og bredde på 14 meter gir dekksplassen på «Nothav» inntrykk av å være på størrelse med en tennisbane.

Regnbygene driver inn fra Nordsjøen, men på kaien utenfor Glesvær Kafé er det et rikholdig oppmøte for å delta i feiringen av Notmann-rederiets nye båt.

Champagnefest
Gudmor Mariann L. Øvretveit trenger to forsøk på å knuse champagneflasken i skipssiden. Så snart det er unnagjort kan hornmusikk med «Ja, vi elsker» markere starten på dåpsfesten og åpent skip.

Nybygget «Nothav» følger nær identiske «Notmann» som ble levert for et drøyt år siden.

– De begynte med en gammel ferge, «Notmann». For å gjøre oppgavene for oppdretterne, trengte de større båter. Det presser seg frem, forklarer gudmor Mariann L. Øvretveit til iLaks.

Skipper på «Nothav» er hennes ektemann Jonny Øvretveit.

Fakta

"Nothav"
  • 34 x 14 meter
  • To lasterom på 160 kubikkmeter hver
  • En 150 tonns kran
  • En 60 tonn kran
  • En hovedvinsj på 60 tonn

Små forandringer
– Vi har en som er helt lik. Det er kun små forandringer på baugen. Som en arbeidsplatform, er den helt suveren. Det skal mye til for at den legger seg skjev, sier han.

Med sin spesielle konstruksjon er båten skreddersydd for å legge ut og ta opp fortøyninger for oppdrettsanlegg. «Nothav», som er bygget i Szczecin i Polen, skal nå rett inn i spotmarkedet.

Fornøyd skipper: Jonny Øvretveit på broen på nydøpte «Nothav».

– Marine Harvest har vært i oss. Vi er ikke ferdigforhandlet, og har pågående samtaler med dem og flere andre, sier telavågmannen.

Øvretveit legger ikke skjul på at han foretrekker å få båten inn på en fast avtale.

– Å få den på kontrakt er det sikreste. Den andre er på en femårskontrakt med Marine Harvest.

Operasjonsområdet er fra Stad til Flekkefjord, region vest og sør for Marine Harvest.

Tungvekter
Notmann-rederiets to båter skiller seg fra konkurrentene med sin størrelse.

– Det er veldig få som er så store, sier Øvretveit, som mener «Nothav» er landets største arbeidsbåt, med sine 499 bruttotonn.

Reder og styreformann Jonny Lokøy tror likevel ikke det vil bli bygget veldig mange båter i denne kategorien.

– Det er begrenset marked for det, mener han.

Båthangar
«Nothav» kan skilte med en egen pick-up og redningsbåt som ligger i egen hangar inne i skroget. I hekken står en påhengsmotor med 90 hestekrefter.

– Vi bruker den når vi baler med fortøyningene, forklarer Øvretveit.

Arbeidsbåten er også utstyrt med en massiv slepekrok.

– Vi er rigget for slep og. Vi har slept anlegg, ringer og flåter. Vi klarer det meste på anleggsiden. Den har fire thrustere, og kan snu på en femøring. Hovedmotorene er to ganger 450 hestekrefter, sier den smørblide skipperen.