Skotske Inverlussa reiste til Norge og fikk levert en nybygget arbeidsbåt på fem måneder

Nyheter
2498

Selv om prisen var noe høyere, gjorde standard og leveringstid at skotsk rederi valgte norsk leverandør.

Den skinner fra nymalt stål i solen som presser seg gjennom det tynne skylaget over Sognefjorden. I masten er allerede Inverlussa Marine Services’ vimpel på plass. Det skotske servicebåtrederiet overtok sitt nybygg «Kiera Fiona» ved Havyard Leirvik torsdag formiddag.

– Hva føler du nå?

– Det er bra. Men vi tar ikke av. Vi er tilfredse. Vi tror den vil sette en ny standard, sier Inverlussa-direktør Douglas Wilson nøkternt.

Skreddersøm
Så snart turen over Nordsjøen er unnagjort vil arbeidsbåten gå inn på kontrakt med Marine Harvest Scotland.

Douglas Wilson

– Den er designet spesifikt for fiskeoppdrett. Den gjør egentlig bare en bedre jobb. Været kan være ganske ille i Skottland. Med denne taper vi færre driftsdager. Utnyttelse av kapasiteten er avgjørende, at Marine Harvest får høy utnyttelsesgrad, særlig på sine mest eksponerte lokaliteter.

– Hvor vil den gå?

– Den vil dekke hele vestkysten egentlig. Noen ganger vil den gå i 20 timer mellom Marine Harvests lokaliteter. Å ikke kunne bruke båten i dårlig vær vil koste selskapet, koste Marine Harvest, en god del penger.

Rask levering
Normalt bygger Inverlussa sine båter hjemme i Skottland. De to siste har de imidlertid bygget hos norske Havyard.

– Det er noen verft der, men vi har lurt på å drive i Norge. Ved å bygge her kan vi få hjelp til å kunne komme inn i markedet. Vi valgte å bygge her på grunn av standard og leveringstid, sier Ben Wilson, administrerende direktør i Inverlussa til iLaks.

– Prisen er noe høyere her, men vi får kvalitet. Og leveringstiden er også verdt litt ekstra. De er ikke like raske i Skottland. Jeg går ut i fra at det har litt med størrelsen til verftet å gjøre.

Lars Conradi Andersen

Båten ble nemlig ferdigstilt på rekordraske fem måneder.

Ekstraordinært
– Vi tror det er ekstraordinært raskt for et fartøy av den størrelsen – med alle systemer ombord, sier Lars Conradi Andersen, salgsdirektør i Havyard, om 25,5 meter lange «Kiera Fiona».

– Vi har investert i flerbruksbåter, sier Ben Wilson, og viser velvillig frem fasilitetene på dekket. – En chainstopper bak har vi ikke i Skottland. Det gjør det sikrere for mannskapet når de jobber med tunge fortøyninger.

https://www.instagram.com/p/BZlRmqwjGdI/?taken-by=salmonbusiness

Inverlussa er ikke et gammelt rederi. Det ble etablert i 2006, eier 11 båter, og er eid av familien Wilson som har sin bakgrunn i fiskeri og skjelloppdrett.

Konkurrenter
Like bak «Kiera Fiona» ligger Frøy Vests «Dykkerservice 10» fortøyd. Inverlussa-ledelsen er godt kjent med «Froy»-konsernets virksomhet. Men de frykter ikke norske konkurrenter i det skotske markedet.

– Du må tørrdokke den siden den er under 15 meter. Dette er ifølge skotsk regelverk. Vi kan jobbe i Norge, men de må dokke før de kan gå i Skottland, sier han, før han legger til: – Men det er en flott båt.