Selv om prisen var noe høyere, gjorde standard og leveringstid at skotsk rederi valgte norsk leverandør.
Den skinner fra nymalt stål i solen som presser seg gjennom det tynne skylaget over Sognefjorden. I masten er allerede Inverlussa Marine Services’ vimpel på plass. Det skotske servicebåtrederiet overtok sitt nybygg «Kiera Fiona» ved Havyard Leirvik torsdag formiddag.
– Hva føler du nå?
– Det er bra. Men vi tar ikke av. Vi er tilfredse. Vi tror den vil sette en ny standard, sier Inverlussa-direktør Douglas Wilson nøkternt.
Skreddersøm
Så snart turen over Nordsjøen er unnagjort vil arbeidsbåten gå inn på kontrakt med Marine Harvest Scotland.
– Den er designet spesifikt for fiskeoppdrett. Den gjør egentlig bare en bedre jobb. Været kan være ganske ille i Skottland. Med denne taper vi færre driftsdager. Utnyttelse av kapasiteten er avgjørende, at Marine Harvest får høy utnyttelsesgrad, særlig på sine mest eksponerte lokaliteter.
– Hvor vil den gå?
– Den vil dekke hele vestkysten egentlig. Noen ganger vil den gå i 20 timer mellom Marine Harvests lokaliteter. Å ikke kunne bruke båten i dårlig vær vil koste selskapet, koste Marine Harvest, en god del penger.
Rask levering
Normalt bygger Inverlussa sine båter hjemme i Skottland. De to siste har de imidlertid bygget hos norske Havyard.
– Det er noen verft der, men vi har lurt på å drive i Norge. Ved å bygge her kan vi få hjelp til å kunne komme inn i markedet. Vi valgte å bygge her på grunn av standard og leveringstid, sier Ben Wilson, administrerende direktør i Inverlussa til iLaks.
– Prisen er noe høyere her, men vi får kvalitet. Og leveringstiden er også verdt litt ekstra. De er ikke like raske i Skottland. Jeg går ut i fra at det har litt med størrelsen til verftet å gjøre.
Båten ble nemlig ferdigstilt på rekordraske fem måneder.
Ekstraordinært
– Vi tror det er ekstraordinært raskt for et fartøy av den størrelsen – med alle systemer ombord, sier Lars Conradi Andersen, salgsdirektør i Havyard, om 25,5 meter lange «Kiera Fiona».
– Vi har investert i flerbruksbåter, sier Ben Wilson, og viser velvillig frem fasilitetene på dekket. – En chainstopper bak har vi ikke i Skottland. Det gjør det sikrere for mannskapet når de jobber med tunge fortøyninger.
https://www.instagram.com/p/BZlRmqwjGdI/?taken-by=salmonbusiness
Inverlussa er ikke et gammelt rederi. Det ble etablert i 2006, eier 11 båter, og er eid av familien Wilson som har sin bakgrunn i fiskeri og skjelloppdrett.
Konkurrenter
Like bak «Kiera Fiona» ligger Frøy Vests «Dykkerservice 10» fortøyd. Inverlussa-ledelsen er godt kjent med «Froy»-konsernets virksomhet. Men de frykter ikke norske konkurrenter i det skotske markedet.
– Du må tørrdokke den siden den er under 15 meter. Dette er ifølge skotsk regelverk. Vi kan jobbe i Norge, men de må dokke før de kan gå i Skottland, sier han, før han legger til: – Men det er en flott båt.