Skotsk lakseindustri er tilfreds med Brexit-avtale, men er fortsatt bekymret

Nyheter
950

Storbritannias statsminister Boris Johnsen lyktes med å lande en Brexit-avtale i 12. time.

I en pressemelding skriver Scottish Salmon Producers Organization (SSPO) at Brexit-avtalen med EU vil bety økte kostnader og potensiell forstyrrelse av laksetransporten. Statsminister Boris Johnson sikret landets Brexit-avtale på julaften, noe som betyr at det ikke vil være toll eller kvoter på frakt av varer produsert mellom Storbritannia og EU.

SSPO legger til at etter en uke med «transportkaos med millioner av pund i tap forårsaket av grenseforstyrrelser» mellom Storbritannia og det kontinentale Europa fortsetter.

– Vi er glade forhandlerne endelig har fått en avtale. Dette vil lindre noen av de alvorlige problemene som kommer fra en ‘no deal’ Brexit, sier SSPO-sjef Tavish Scott.

SSPO-sjef Travis Scott. Foto: SSPO

Forstyrrelse
– Men vi har fortsatt bekymringer. Forstyrrelsen ved kanalen akkurat nå rammer våre medlemmers mulighet til å eksportere. Brexit betyr at den skotske laksesektoren nå står overfor mye mer byråkrati og papirarbeid som er realiteten til de ekstra handelshindringene som følger med Brexit. Så inntil vi ser hvordan denne UK-EU-avtalen faktisk fungerer i praksis, er det umulig å ta en klar vurdering av hvordan den nye handelsordningen i 2021 vil påvirke lakseoppdrett, fortsatte han.

SSPO skriver at de siste dagene vil transportforstyrrelser på begge sider av kanalen føre til at ”laks kommer sent, eller ikke i det hele tatt, til hovedmarkedet i Boulogne-sur-Mer. Kommersielt vil dette resultere i tvangsrabatter eller tapte salg for oppdrettsselskaper”.

SSPO er også bekymret for det nye Brexit-kravet for titusenvis av eksporthelsesertifikater (EHC) fra 1. januar: ”Lakseoppdrettere har blitt forsikret om at det vil være nok stab til å behandle det ekstra papirarbeidet. Men det er fortsatt betydelig usikkerhet om ordningene vil fungere som planlagt. Kostnaden for ekstra EHC’er forventes å være minst 1,3 millioner pund for sektoren hvert år – en kostnad som ikke eksisterte før Brexit».

Bedervelig produkt
– Vi trenger det nye transportknutepunktet i Larkhall for å behandle flertallet av disse eksportsertifikatene raskt og greit. Mange organisasjoner har lagt ned en betydelig innsats for å sikre at dette skjer, og vi er veldig takknemlige for det, sier Scott.

– Men oppdrettsektorens store bekymring er fortsatt potensialet for forstyrrelser ved Kanalen. Laks er et lett bedervelig produkt, og enhver forsinkelse med å få fisken til våre europeiske markeder vil få alvorlige konsekvenser. Hvis forsendelser havner i kø i trafikken i timevis, kan påvirkningen på den endelige markedsprisen være alvorlig. Det er akkurat det vi har sett siden søndag. Så det tegner ikke bra.

– Det er opp til den britiske regjeringen å nå innfri sine mange løfter om at Brexit vil hjelpe økonomien. Vi følger alle med. 

Scott sier at SSPO vil opprettholde det daglige engasjementet med regjeringene i både Edinburgh og London på sektorens vegne.