Skipsfører på «Lerow Star»: – Før sa de at en brønnbåt som kunne frakte 170 kubikk var altfor stor

Nyheter
3132

– Det har vært litt av en utvikling, konstaterer Jann William Bremnes.

På Dolmøya på Hitra ligger Norges største avlusningsfartøy ”Lerow star”. Skipsfører Jann William Bremnes har den øverste myndighet om bord den 70 meter lange servicebåten, skriver Hitra-Frøya.

– På en av de største brønnbåtene den gang, som kunne frakte opp til 170 kubikk. Det ble sagt at det var altfor stort, sier Bremnes og ler. Han legger til at brønnbåtene i dag er betraktelig større.

Jann William Bremnes. FOTO: Lars Otto Eide

Den nye brønnbåten til Frøya rederi «Gåsø Freyja» har for eksempel et lasterom på 3200 kubikk.

Utvikling
Utviklingen har vært enorm siden han startet opp. Etter et opphold hvor han håndterte stykkgods- og roro-skip nedover i Europa vendte han tilbake til havbruksnæringen i 2011.

– Oppdrettsnæringa har vokst enormt. Ikke bare har utstyrs- og kunnskapsnivået økt, det har også blitt mer fokus på fiskevelferd, miljø og blitt bedre rutiner enn tidligere, sier han.

Travel tid
Fremover blir det mye å gjøre for Bremnes og resten av mannskapet på grunn av lus. Bremnes og mannskapet har hele kysten av Midt-Norge som sitt arbeidsområde.

Men aller helst ser naturlig nok oppdragsgiveren at «Lerow Star» har minst mulig å gjøre.

Resten av året blir mye av tida brukt til vedlikehold. Siden avlusningsanlegget tar opp så mye av plassen på fartøyet, kan ikke ”Lerow star” brukes til annet.

– Det er en god jobb, forteller Bremnes. Men frøyværingen skulle gjerne likt å tilbringe ennå litt mer tid på sjøen.