Mye nytt på og under dekk.
Skipper Hans Idar Hansen har vært ombord «Korsholmen» siden 2010. Gjennom årenes løp har han ført millioner av laks og smolt langs kysten. For tiden har de oppdrag for Norcod, med frakt av torsk fra anleggene i Meløy til slakteriet i det norske skatteparadiset Bø i Vesterålen. I januar har ikke værgudene vært på deres side.
– Været har vært veldig dårlig de siste ukene. Utfordringene er når vinden en særlig den værharde Vestfjorden, spesielt når vinden er fra nordvest. Men også den trange innseilinga til Straumsjøen kan være vel spennende i tung sjø, men det har gått bra, sier skipperen fornøyd.
– Båten passer meg godt, og jeg er såpass godt kjent med den. «Korsholmen» er en kjempegrei båt, både med tank på utstyr og innredning, sier Hansen.
Nytt fra MMC
Under et ni måneder langt opphold på verftet til Båt- og Oppdrettservice (BOAS) i Averøy, fikk brønnbåten en grundig oppgradering.
– Foruten hovedmotor, som ble overhalt for to år siden, er det meste på dekk nytt. Vi har fått tre nye hjelpemotorer, alt av rørsystemer og vannsirkulasjon fra MMC er nytt. Det samme med UV og filtre, forteller maskinist Ivar Kalvø.
– Det var mye arbeid og det ble skjæring i skrog for å få alt på plass. Det har vært en del utfordring å få satt seg inn i alt det nye. Vi gikk jo fra alt det manuelle til mer automatisert, sier han.
Brønnbåten ble bygget av Aas Mek/Riga Shipyard, og levert som «Øystrand» til Bømlo Brønnbåtservce. Fem år senere ble det solgt til Frøy, der den seilte som «Gåsø Viking». Senere har den vært i tjeneste for Håløy Havservice som «Grotanger», deretter i tjeneste for Brønnbåt Nord, der den fikk navnet «Korsholmen».
Sommeren 2020 ble den 40 meter lange brønnbåten solgt til Eli Star, Averøya. Rederiet har i dag en ensilasjebåt og to brønnbåter, hvorav den ene går langs den spanske middelhavskysten.
Fra not til brønnbåt
Styrmann ombord er Tommy Ellingvåg, som frem til nylig var ombord notbåt fra Averøy.
– Da den ble solgt med kvote og alt, så var bare å finne seg noe nytt. Dette blir jo nesten det motsatte som på fiskebåt. Her prøver vi å holde fisken i livet, mens på fiskefartøyet var det motsatt, smiler den nye styrmannen. Så langt har han to dagers fartstid, vel og merke til kai i Bodø.
– Det blir snart seiling på meg også. Sånn sett blir det omtrent det samme som på notbåt, men jeg får nok prøve å laste og losse når jeg først får legge ut fra kai, smiler Ellingvåg. Tida ved kai har de blant brukt til å service på radaren der magnetron og børster er byttet ut.
– Det er dyre deler, men de er lett å installere, smiler den innleide elektrikeren, mens mannskapet konkluderer at det også er godt med noen dager ved kai etter mye urolig sjø og dårlig vær.
Liten forskjell på fisken
Skipper Hansen forteller at det ikke er så stor forskjell på frakt av laks og torsk.
– Kvantumet er den største forskjellen. Nå tar vi rundt 80 tonn torsk mens vi direktelosser i Vesterålen. Med laks i tanken kunne vi tatt opp mot 100 tonn på turen, sier Hansen. Den siste måneden har de fraktet mellom 150 og 160 tonn fisk i uka.
I dag er det siste dag av en fireukers turnus for skipper Hansen og kokk Nelly Ragnøy. Hun har styrt byssa på «Korsholmen» de siste månedene. Tidligere har hun seilt med de to andre båtene til Eli Star, både langs den norske og spanske kysten.
– Etter å ha servert bare kjøtt i to dager, er det på tide med fisk. Så i dag blir det stekt torsk, sier Ragnøy. Om torsken er hentet under dekk eller fra ferskvaredisk vites ikke. Hun forteller blir at det blir lite asiatiske retter, men mest tradisjonell husmannskost.
– I helgene er det særlig de norske klassikerne, burgers, pizza og taco, det går mest av, smiler Nelly Ragnøy.