Skattesjokket stopper landets største hydrogendrevne servicebåt

Nyheter
0

AQS og NSK har blitt enige om å sette «prosjekt hydrogen» på vent. Dette kommer av usikkerheten rundt konsekvensene av grunnrentebeskatningen som pålegges oppdretterne.

Planene ligger klare for Norges største hydrogendrevne servicebåt. Dette fartøyet, 24 meter lange «AQS Hydro», ville ha erstattet et tilsvarende fartøy med cirka 250.000 liter dieselforbruk. Fartøyet er planlagt ut i fra at det nå startes en storstilt bygging av hydrogenknutepunkt langs norskekysten.

– Med bakgrunn i usikkerheten rundt hvordan den foreslåtte ordningen vil få innvirkning på AQS settes dette på vent. Vi kan ikke ta denne investeringen på nåværende tidspunkt da usikkerheten er for stor, sier Kristian K. Hjertvik, daglig leder i servicerederiet AQS, til iLaks.

– Vi frykter at våre største kunder for fremtiden vi ta investeringene «in house» på grunn av fradragsordningen, og at dette kan føre til tøffere levekår for servicebåtrederiene og våre leverandører.

– Og ikke minst vil satsningen på grønnere teknologi generelt gå tregere fremover på grunn av dette. Sjømatnæringen er den mest hardt satsende næringen på grønn teknologi. Har vi tid og råd til dette miljømessig? Hvilken næring skal hydrogenknutepunktene selge sitt hydrogen til fremover, hvis ikke oppdrettsnæringen satser i den retningen? spør Hjertvik retorisk.

Flatanger-baserte AQS stopper også sine planlagte ombygginger av eksisterende båter. Planene ligger klare for ombygging av fire eksisterende båter til batterihybrid drift.