Skarsvåg Boats leverte sin aller første dykkerbåt til Frøy

Nyheter
0

Verftet har fulle ordrebøker, utvider staben og flytter snart til større hall.

Det skulle ta båtprodusenten på Frøya et helt år fra tegningene var ferdige, til de nå har fått «Frøydis» i sjøen ved brygga til Frøy på Hamarvik. Her har den nettop gjennomført sine første prøveturer, men fortsatt gjenstår det første dykket.

Daglig leder Heidi Glørstad Nielsen, hadde knapt vært i jobben hos Skarsvåg Boats, før Frøy banket på døra med forslag til en helt ny dykkerbåt på én kjøl. Glørstad Nielsen forteller skipsbyggeren er på hugget når det gjelder skreddersøm for kunden.

«Frøydis» er Skarsvåg sin første dykkerbåt noensinne. (Foto: Steve Herns

– Dialogen har jo vært veldig god, og kunden monterer selv utstyr til dykking. Da er vi avhengige av å følge hverandre tett i byggingen. Frøy har kommet med sine spesifikasjoner og ønsker, og vi har stått for designet og har eierskapet til det, sier hun.

Nå står «Frøydis» i sjøen og klar til bruk. Farten er naturlig nok større på denne typen enn en klassisk katamaran dykkerbåt. Denne har en marsjfart på 23 knop, og for full maskin blir farten 28 knop, sier Joakim Skarshaug. Han er leder for nyproduksjonen, montering, elektrisk og overflatearbeid i Skarsvåg Boats.

1.000 hestekrefter og bare Joystick
– Nede står to Volvo D13 motorer som yter 500 hestekrefter hver. Her er rettaksling og gir. Trustere har vi foran og bak, så her brukes kun joystick som styring. Det montert en 20 kilowatts batteripakke, noe som er nok til at dykkerne kan ligge i arbeid en hel dag uten å brenne diesel, forteller Skarshaug.

– I denne båten kan de oppholde seg i flere dager, samtidig som de kan transportere seg hurtig mellom de ulike oppdragene. Det blir mer effektiv utføring, slik at de kan ta flere oppdrag, sier Glørstad Nielsen.

Joakim Skarshaug viser frem motorene. (Foto: Steve Hernes)

Heidi Glørstad Nielsen startet i lederjobben i november 2020, og er skårungen hos båtbyggeren på Frøya. Selv er hun født hos naboen Hitra, men er vokst opp her. Før hun kom hit, jobbet hun en årrekke med innovasjon og koblinger mellom høyere utdanning og havbruksnæringa. Hadde lenge lyst til å jobbe i en produksjonsbedrift, og når sjansen bød seg slo hun til.

Tok ett år å ferdigstille «Frøydis»
– Vi selger båter som aldri før, men har lenge hatt en trang produksjon der vi er. Derfor ser vi frem til å flytte til Singsholmen på Hitra, selv om vi er noen måneder forsinket, sier hun. Det tok et års tid å ferdigstille «Frøydis», noe som er ganske lenge, mener Glørstad Nielsen, som skulle gjerne gjort det raskere.

Bjørn Erik Strand Heidi Glørstad Nielsen og Joakim Skarshaug. (Foto: Steve Hernes)

– Vi skulle gjerne gjort det raskere, men dette var jo den første dykkerbåten vi har laget. Nå er vi i hvert fall blitt klokere, og kan gi bedre tilbud på lignende, når vi nå vet omfang og hva som er smart å gjøre. Sånn er det ofte med det første en lager, sier hun.

Prislappen på dykkerbåten er de noe tilbakeholden med å fortelle, men kan røpe at de har en pris fra 15 millioner kroner. Da er den utstyrt med basis motor og elektronikk, men dykkerutstyr kommer i tillegg. De er klare til å ta imot flere bestiller, bare de kommer seg over i ny produksjonshall og i 2023.

– Det vi ser med litt bekymring på er forsinkelsen på vel tre måneder med flytting til nye lokaler. Det gir oss noen utfordringer med færre måneder i den nye effektive situasjonen enn planlagt, sier den daglige lederen.

De nye lokalene på Singsholmen. Foto: Skarsvåg Boats.

– Situasjonen ute verden påvirker også oss, som priser på materialer, og hvordan vil dette påvirke vårt marked og kunder. Blir våre kunder forsiktige med investeringer kan det påvirke oss. Vi har ikke fått varsel om tilgang på materialer, men prisøkning.

– Det må jobbes mye med alternativer om noen leveringer skjærer seg, avslutter Heidi Glørstad Nielsen.