Sjømatsalget til himmels

Nyheter
450

– En økning på 79 prosent i salget av filet, produkter i enkle emballasjeløsninger og større variasjon i farseprodukter forteller at vi forbrukere spiser mer sjømat når tilgjengeligheten blir bedre, sier Fagsjef Kari Merete Griegel i Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL)

Norge er ett av de største markedene for norsk sjømat. Det har vært en svært god økning i markedsføring av sjømat i Norge. Sjømat på TV har ført til mange flere treff på Godfisk.no. Forbruker får enkel tilgang til enkle måter å tilberede hverdagssjømat på. Andre private aktører har også fokusert mye på markedsføring i Norge, som blant annet suksessen med «Hold i torsken».

Markedsføring er viktig både for salget av sjømat, men også for omdømmet til norsk sjømat.

– Fiskehandleren er sjømatnæringas beste og viktigste ambassadører. De møter kundene hver dag, svarer på spørsmål og forteller positive historier om næringa. Fagkunnskapen som denne yrkesgruppen besitter bidrar ikke bare til at vi får kjøpt sjømat med fantastisk kvalitet, men vi får også opplæring i hvordan vi skal behandle og tilberede sjømaten på best mulig måte. De er viktige omdømmebyggere for den norske sjømaten. Vi ønsker å vise publikum hva Fiskehandleren kan, og arrangerer derfor årlig konkurransen NM i Sjømat. Fiskehandlere er handverkere med mye yrkesstolthet, og med denne konkurransen ønsker vi å bidra til økt interesse for faget. Den norske Sjømatnæringa trenger disse omdømmebyggerne, sier Griegel.

NM i Sjømat går av stabelen på Matstreif i Oslo 12.september og arrangeres av NSL i samarbeid med Nærings- og fiskeridepartementet, Fiskesalgslagene, Sjømatrådet og Dagligvarekjedene.