Sjømatrådets kampanjer i Norge kan være diskriminerende

Nyheter
647

ESA, EØS-avtalens overvåkningsorgan i Brussel, har gitt Marine Harvest delvis medhold i en klage mot staten over Norges Sjømatråds avgiftsfinansierte markedsføring. Det skriver VG.

Norges Sjømatråd er eid av staten, men får sine inntekter av en lovpålagt eksportavgift. Markedsleder Marine Harvest betaler klart mest av denne, og har de siste årene jobbet aktivt for å bli kvitt avgiften.

Selskapet har fått et foreløpig medhold i at kampanjene for norsk sjømat, rettet mot norske forbrukere, kan være diskriminerende i forhold til de som selger utenlandsk sjømat i Norge.

ESA skriver at det neppe er mulig å «drive markedsføring som er ment å øke etterspørselen etter innenlandske produkter, uten at det diskriminerer importerte produkter».

– Her har ESA det samme standpunkt som Marine Harvest. Når det gjelder Norges Sjømatråds markedsføring ute, mener ESA at de ikke har kompetanse til å vurdere det, basert på at det er statsstøtte-regelverket som vil gjelde. Vi bestrider at de ikke kan vurdere det og har derfor tatt den saken til EFTA-domstolen, sier Foss til VG.