Lyste ikke ut kontrakten til konkurranse.
Høsten 2017 signerte Norges Sjømatråd en PR-avtale med kommunikasjonsbyrået WergelandApenes på 4,4 millioner kroner.
Det fikk konkurrenten Gambit Hill+Knowlton til å reagere.
– Vi leste om avtalen på bransjenettstedet Kampanje, sier administrerende direktør Henrik Halvorsen i Gambit til Dagens Næringsliv (krever pålogging).
Norges sjømatråd hadde nemlig ikke lyst ut kontrakten til konkurranse, noe alle offentlige organer er pliktige til å gjøre.
Halvorsen beskriver det som «underlig» at Gambit ikke ble invitert inn i anbudsprosessen og klaget rådet inn til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) for brudd på regelverket. Nå har han fått fullt medhold i den første behandlingen av klagen.
Norges sjømatråd får skarp kritikk av Kofa og et gebyr på 440.000 kroner.
Kommunikasjonsrådgiver Trude Bessesen i Norges sjømatråd forteller at de vil gå gjennom avgjørelsen og vurdere om de vil ta saken videre til domstolen.