Sjømatrådet ilagt 440.000 kroner i gebyr etter PR-kjøp

Nyheter
1263

Lyste ikke ut kontrakten til konkurranse.

Høsten 2017 signerte Norges Sjømatråd en PR-avtale med kommunikasjonsbyrået WergelandApenes på 4,4 millioner kroner.

Det fikk konkurrenten Gambit Hill+Knowlton til å reagere.

– Vi leste om avtalen på bransjenettstedet Kampanje, sier administrerende direktør Henrik Halvorsen i Gambit til Dagens Næringsliv (krever pålogging).

Norges sjømatråd hadde nemlig ikke lyst ut kontrakten til konkurranse, noe alle offentlige organer er pliktige til å gjøre.

Halvorsen beskriver det som «underlig» at Gambit ikke ble invitert inn i anbudsprosessen og klaget rådet inn til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) for brudd på regelverket. Nå har han fått fullt medhold i den første behandlingen av klagen.

Norges sjømatråd får skarp kritikk av Kofa og et gebyr på 440.000 kroner.

Kommunikasjonsrådgiver Trude Bessesen i Norges sjømatråd forteller at de vil gå gjennom avgjørelsen og vurdere om de vil ta saken videre til domstolen.