– Utdanning av fremtidens generasjoner er en av de viktigste innsatsfaktorene vi som selskap kan bidra med for å oppnå bærekraftig utvikling for vår region og næring. Gjennom samarbeidet med Ungt Entreprenørskap får vi muligheten til å dele kompetanse og erfaring om havbruksnæringen gjennom profesjonelle veiledere og godt utviklede og etablerte fag og programmer, sier Silje Moen, fagleder HR i Lerøy Aurora.
– Vi er ei høyteknologisk næring, og vi har behov for et bredt spekter av dyktige og engasjerte medarbeidere med både fagutdanning og høyere utdanning innen en rekke fagområder. Kunnskap er viktig for vår satsing på vekst og utvikling, og SalMar Nord AS ser samarbeidet med Ungt Entreprenørskap som en viktig del av dette arbeidet, sier daglig leder i SalMar Nord, Ørjan Jensen.
– Ungt Entreprenørskaps undervisningsmetoder «Å lære ved å gjøre» virker, både for de teoristerke og de med mer praktiske evner. Det har vi allerede sett gjennom elevbedrifter, prosjekter og gründercamper i hele Troms, forteller Anne Grete Johansen, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Troms og fortsetter, – Fellesnevner er veiledere og mentorer som bringer virkelighetsbasert kunnskap inn i skolen.
Hensikten med den nye satsingen er å skape tettere samarbeid mellom skole og næringsliv, for å skape økt interesse og økt kunnskap om sjømatnæringa hos elevene. På sikt håper vi dette vil gi økt rekruttering til denne viktige vekstnæringa her nord. Satsingen skal styrke samarbeidet mellom skolene og sjømatnæringen, og gjøre hverdagen enklere for lærerne, slik at de lettere kan nå målene i læreplanen – Kunnskapsløftet.
Elevene lærer å tenke nytt, får motivasjon for egen læring og lærer å se muligheter i eget lokalsamfunn. Pedagogikken er tverrfaglig og UEs programmer er kvalitetsverktøy for å nå mål i læreplanene – både i generell del og i fagplanene. Undervisningen er ikke i tillegg til, men i stedet for vanlig klasseromsundervisning.
– Man lærer mer av å gjøre, enn av å se og høre. Entreprenørskap bygger bro mellom teori og praksis. Gjennom entreprenørskap i skolen vil de unge oppleve mestring ut fra sitt faglige og sosiale ståsted, forteller Johansen.
Samarbeidet, som nå videreføres i større utstrekning enn tidligere, vil gi elevene en realistisk læringsarena hvor de kan prøve ut teori i praksis og høste verdifull erfaring om hvilke jobbmuligheter som finnes i regionen og bidra til positiv samfunnsutvikling.