Kristin Langeland (36) blir ny kommunikasjonsdirektør i Sjømat Norge. I tillegg har sjømatorganisasjonen valgt å ansette Henrik Wiedswang Horjen (32) i en ny stilling som kommunikasjonssjef.
Det bekrefter Sjømat Norge overfor iLaks.
Langeland erstatter mangeårig kommunikasjonsdirektør i Sjømat Norge, Are Kvistad, som før jul valgte å si opp jobben etter nesten tolv år i organisasjonen.
– Vi er svært fornøyd med de to nyansettelsene. Dette er dyktige og erfarne kommunikasjonsfolk som vil bidra til å løfte vår organisasjon ytterligere, sier administrerende direktør i Sjømat Norge, Geir Ove Ystmark.
Vil ha en mer synlig sjømatnæring
Ystmark forklarer til iLaks hvorfor Sjømat Norge oppretter en ny stilling som kommunikasjonssjef.
– Sjømatnæringen får stadig større betydning i det nasjonale bildet. Analyser viser også at næringen vil vokse i årene som kommer. De siste årene har også Sjømat Norge vokst betraktelig i antall medlemmer. Det gjør at det er naturlig å styrke staben på kommunikasjon, noe også våre medlemmer ønsker, sier Ystmark, og fortsetter:
– Kampen om oppmerksomhet er også langt større nå enn for noen år siden. Sjømatnæringen trenger å bli mer synlig. Flere på kommunikasjon kan hjelpe oss med dette.
– Var helt umulig å si nei
Kristin Langeland kommer fra stillingen som kommunikasjons- og myndighetskontakt hos Wiersholm, og har før den tid blant annet jobbet hos NHO Service, Burson-Marsteller, DNB og Civita, og har bred erfaring innenfor kommunikasjon.
– Fiskeri- og havbruksnæringen er i mine øyne landets mest spennende næring. Jeg gleder meg til å jobbe for å sikre gode og konkurransedyktige rammevilkår for medlemsbedriftene, samt vise frem sjømatnæringens mange viktige bidrag til verdiskapningen i Norge, sier Langeland.
Henrik Wiedswang Horjen kommer fra kommunikasjonsbyrået Geelmuydeen Kiese (GK) og har tidligere jobbet i Aftenposten,VG, Budstikka og Norsk Fiskeoppdrett/Kyst.no.
– Jeg har hatt enormt lærerike år i GK, men da jeg fikk muligheten til å jobbe med en av Norges viktigste fremtidsnæringer var det helt umulig å si nei, sier Horjen.
Horjen har i flere år vært sterkt engasjert i fiskeri og havbruk, og sier han ser frem til å jobbe enda tettere med å kommunisere på næringens vegne.
– For meg er det spennende å jobbe for å sikre større aksept og legitimitet til den viktige jobben som gjøres med å mette en voksende verden med sunn mat.
Både Langeland og Horjen tiltrer 1. juli og får kontorsted i Oslo. De vil jobbe sammen med Øyvind Haram, som er konstituert som kommunikasjonsdirektør inntil Langeland er på plass.