Stikk i strid med myndighetenes målsetting, melder Sysla.no.
Det har lenge vært et uttalt mål at mer gods skal transporteres sjøveien istedenfor med vogntog på land. Senest i Nasjonal transportplan 2014-2023 ble dette framhevet.
En fersk undersøkelse fra Riksrevisjonen viser imidlertid at utviklingen går motsatt vei. Rapporten legges fram i dag, torsdag.
– Store utfordringer
Den viser at andelen godstransport til sjøs har vært synkende de siste fem årene.
– Det er fortsatt store utfordringer med å fremme sjøtransport, sier riksrevisor Per-Kristian Foss i en melding.
– Samferdselsdepartementet, som nå har fått ansvaret for kystforvaltningen, bør vurdere hvordan det kan legges til rette for å nå dette målet, sier han.
Tidligere hadde Fiskeri- og kystdepartementet dette ansvaret.
Har iverksatt tiltak
I rapporten gjør Riksrevisjonen det klart at departementene ikke har fulgt opp målet om å overføre gods fra vei til sjø godt nok.
Det pekes blant annet på at departementene ikke har videreformidlet godsmålene og ikke etterspurt rapportering på målene. Heller ikke tilrettelegging gjennom infrastruktur og avgiftssystemer har vært god nok.
– Etter framleggelsen av Nasjonal transportplan 2014-2023, hvor Regjeringen fremmet flere tiltak som kan bidra til økt overføring fra land til sjø, har departementet satt i gang en rekke prosjekter. Disse er i stor grad i tråd med Riksrevisjonens anbefalinger, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i sitt svarbrev.
Kystverket slaktes
Kystverket har ansvaret for å legge til rette for og sørge for at målet om økt godstransport til sjøs nås.
I rapporten skrives det at “Det er klare svakheter ved Kystverkets arbeid for å fremme overføring av gods fra vei til sjø.”
Det pekes blant annet på klare svakheter i Kystverkets rolle som transportetat, en rolle som innebærer å ta vare på sjøtransportens interesser.
Utpekte havner
Myndighetene har utpekt fem havner (nylig oppjustert til syv) som spesielt viktige for Norges godstransport til sjøs. Kystverket har ansvaret for å følge opp de utpekte havnene.
Rapporten viser at havnesjefene i fire av fem utpekte havner mener Kystverket i liten eller ingen grad opptrer som en aktiv pådriver.
12 av 20 spurte havnesjefer mener dette er en av de viktigste årsakene til at det ikke fraktes mer godt til sjøs.
Anbefalinger
Riksrevisjonen kommer i rapporten med følgende anbefalinger:
- Kystverket bør videreutvikle rollen som transportetat slikt at sjøtransportens konkurransekraft styrkes i samsvar med nasjonale transportprioriteringer
- Samferdselsdepartementet bør vurdere på hvilken måte det kan legge til rette for å nå målet om mer gods til sjø
- Departementet bør i samarbeid med Kystverket gi økt prioritet til arbeidet med å forbedre styringsinformasjonen om utviklingen i godstrasnport til sjøs
- Departementet bør legge til rette for bedre samhandling mellom Kystverket og de øvrige transportetatene