Siste last med laks før jul rullet ut fra Nordlandsbanens endestasjon

Nyheter
0

Sørover på skinner.

Det er er klart for siste avgang for dagen idet de to terminalarbeiderne trår ut i nysnøen ved CargoNet sin terminal i Bodø. Knut Olav Helskog og Daniel Fors tar imot dagens siste tog. Om kort tid skal toget snu igjen. Det er den eneste bilen med laks denne desemberkvelden. Det var ikke lange kjøreturen for Tuv Transport fra laksefabrikken en knapp kilometer fra togterminalen.

Daniel Fors har ansvaret for å koble av og på lokomotivet, sørge for at togvogna er fri for snø, så laste bilhengeren på skinner. Dette har han gjort mange ganger før, men er egentlig ikke så interessert av å vite hva som er i containerne.

Daniel Fors (27) er terminalarbeider hos CargoNet i Bodø. (Foto: Steve Hernes)

Lukter og er tyngst
– All last skal behandles like godt, enten det er laks, gull eller avfall til forbrenning, sier Fors til iLaks.

Om det er laks eller tørrfisk, er derimot lett å skjønne kan både han og Helskog fortelle.

– Det lukter jo fisk da. Så ser vi jo at det er litt avrenning noen ganger. Tørrfisklastene fra Værøy og Røst lukter verre enn laksen, smiler de to. Et annet kjennetegn er at det er de tyngste vognene som har laks. Nærmere den seg 30 tonn, er det mest sannsynlig laks, sier de to.

Knut Olav Helskog (39), Terminalarbeider CargoNet.

Terminalsjef fra lakseøya
Tidligere på dagen satt Idar Andreassen på kontoret for å klargjøre oppgavene for kvelden og romjula. Som terminalansvarlig har han merket den økte frakten av laks med tog. Særlig godt da slakteriet på Sørarnøy startet opp igjen. Denne dagen er det flere biler som kommer fra Salten N950 som skal lastes på ved terminalen på Fauske.

Når Idar Andreassen forteller at han egentlig er fra Sørarnøy, melder spørsmålet seg naturlig om relasjon til lakseslakteriet på øya. Det kan han stolt bekrefte, siden dagens fabrikksjef er hans tremenning.

Idar Andreassen, terminalansvarlig hos CargoNet Bodø. (Foto: Steve Hernes)

– Vi har 16 togavganger ut i uka, og i perioder kan det være laks på hvert eneste tog. Normalt mest på første og siste avgang, som bruker kortest tid med 20 timer til Alnabru, sier Andreassen.

Han regner med ytterligere økning når det nye slakteriet ute på barndommens øy er i full drift.

– Bilen som kommer i kveld er den eneste og siste som skal ut før jul fra Bodø. Kanskje blir det mer i romjula, men det får vi vite senere. Det er bare positive at norske produsenter og eksportører tar i bruk norske tog og skinner i større grad fremover, sier han fornøyd.

Må måke snø
Ute på terminalområdet kommer toget sigene langs skinnegangen. Daniel Fors gjør seg klar til lokomotivet stanser helt opp, og går bak for å løsne det fra vognene bak. Loket skal snu retning for reise sørover igjen om kort tid. Når loket er koblet fra, må Fors ta frem spaden og trå opp i skallet på vogna som er full av snø.

– Over Saltfjellet fyker snøen på undersiden og legger seg opp her. Så det må måkes ned til stålet, for at vi skal få på plass hengeren med laks, sier Fors.

En av de relativt nyinnkjøpte truckene står klar, og når snøryddingen er unnagjort setter han seg tilbake i styrhuset, løfter vogna varsomt og med stødig hånd. I løpet av et par minutt er den på plass.

Det er straks klart for avgang med første stopp Fauske stasjon. Der står seks semitrailere med fersk laks og venter på å komme videre. Det blir siste tog med fersk laks som kan rekke frem til europeiske matfat før jula for ringer inn.