Sigvald ristet oppdrettsnæringen

Nyheter
884

På noen få år har Lofotprodukt As på Leknes, som er eid av Salmar-eier Gustav Witzøe og hans familie via Kverva As, bygget en av de sterkeste merkevarene for fisk i Norge. Omsetningen har økt fra drøyt 120 millioner kroner i 2008 til tett i underkant av 400 millioner kroner i 2013. Det har riktignok ikke alltid vært like stor grunn til å skryte av marginene like mye som det har vært grunn til å skryte av veksten, men i fjor tjente selskapet litt penger, sa Sigvald Rist på Lofotkonferansen.

Selskapet knyttes til merkevarebygging. Først fordi selskapet skapte en hel ny produktserie basert på en patentbeskyttet logo. Dernest fordi selskapet fikk mye omtale i vinter med TV-reklamen «Hold Torsken». Sigvald Rist forklarte at direkte kjennskap til Lofoten-serien økte fra syv prosent til 30 prosent på 10 uker etter at TV-reklamen var kjørt.

Lofotprodukt As er en storkjøper av laks og ørret. Hvert år er to millioner kilo laks og ørret innom bedriften. Sigvald Rist er ikke fornøyd med kvaliteten på fisken.

-Vi reklamerer på 20 prosent av fisken vi kjøper, forklarte han på Lofotkonferansen. Rist er blant annet misfornøyd med melaninflekker i fiskekjøttet og bløtt fiskekjøtt.

-Jeg vet at det ikke finnes noen «quick fix» på dette problemet. Jeg vet at dette ikke er en utfordring til enkelte oppdrettselskaper, men en utfordring til næringen. Dette er veldig viktig. Næringen må være obs på problemet, sa Rist.

Han presenterte sine klager som «et hjertesukk» og minnet oppdretterne om at definisjonen på superior laks er at den skal kunne brukes til alle formål. Lofotprodukt kjøper bare superior laks.