Norsk ørret bli stadig mer populær blant britene.
– Ørret eller Fjordtrout har et stort potensiale i det britiske markedet.
Det mener Sjømatrådets fiskeriutsending i Storbritannia, Jack-Robert Møller.
Foreløpig er norsk ørret et relativt nytt produkt på de britiske øyer, og i løpet av årets fem første måneder er det eksportert 183 tonn til det britiske marked. I hele fjor ble det eksportert 509 tonn.
Enormt potensial
Møller tror likevel at den norske eksporten om noen år vil være på mellom 2-3000 tonn.
– Det er et enormt potensiale for ørret som produkt i restaurant og dagligvare, fortsetter han.
I fjor lanserte Sjømatrådet en kokkeskole med britiske Daniel Galmiche og Great British Chefs, for å promotere Fjordtrout (ørret). Her fikk de britiske matbloggerne Tastefully Vikkie, Lins fra Boo and Maddie, og Jenny fra Kidwife and Life prøve seg med ørret som hovedingrediens. Responsen fra bloggerne var entydig positive.
I etterkant av kokkeskolen lanserte Sjømatrådet ørret i utvalgte Tesco-butikker rundt omkring i Storbriannia, hos mange fiskehandlere og topprestauranter i London. Salget av oppdrettet ørret startet for alvor opp hos et utvalg butikker hos supermarkedkjeden Tesco i januar. Møller sier det derfor er litt tidlig å si noe om effektene av promoteringen.
Sterkest mulig
Norges største produsent og eksportør av ørret, Lerøy Seafood, har siden oktober i fjor stått for eksporten av sjøørret til Tescos nye fiskedisker. Her er ørret solgt i porsjonspakker og prisen for ett kilo ligger på cirka £12,50.
Lerøy-sjef Henning Beltestad sier de ikke kommenterer enkeltmarked, men at de jobber med å bygge opp ørret som et sterkest mulig produkt.
– Ørret er et fantastisk produkt, som vi jobber med å spre på flest mulig marked og flere nye markeder. Vi har stor tro på ørret i mange markeder.
USA og Japan
I løpet av de fire siste årene har den norske produksjonen av ørret økt gradvis, hvorav 85-90 prosent blir eksportert. I fjor havnet den totale eksporten på 68 227 tonn ørret, til en samlet verdi av 3,9 milliarder kroner.
For fire år siden var Russland det største marked for norsk ørret, men etter at Russland falt bort har andre markeder tatt over. Det største enkeltmarkedet for ørret i fjor var Hviterussland, med en markedsandel på 13 prosent. Med mindre ørret til Øst-Europa har USA og Japan nå blitt de to største vekstmarkedene for norsk ørret.