Seløy Undervannsservice: Da konkurransen ble for hard, tok de tjenestene på land

Nyheter
0

Ny mulighet dukket opp.

I en årrekke var Seløy Undervannsservice en aktiv leverandør til oppdrettsnæringa på Helgeland. Flaggskipet var «Nautilus Ocean», med hjemmehavn på Herøy like ved Mowi sitt slakteri.

I 2018 hardnet konkurransen for servicetjenester i oppdrett betydelig. Store aktører som blant andre Abyss og AQS vokste i regionen. Eierne på Herøy stod ovenfor valget om å satse stort, eller trekke seg helt ut.

– Prisene ramlet kraftig med flere aktører i markedet. Vi trakk oss helt ut av havbruksnæringa. Det så vi som en nødvendighet. Skulle vi ha tatt opp konkurransen, måtte vi ha bygget stort volum og investert mye. Vi så at vi ikke kunne ikke gå den veien, sier Runar Mørch til iLaks. Han er daglig leder i både Seløy Undervannsservice og Scansub.

Runar Mørch er daglig leder i Scansub, og Seløy Undervannsservice. (Foto: Steve Hernes).

Kjøpte Scansub
I løpet av året kom en ny mulighet for en ny satsing, da selskapet Scansub kom for salg. Selgerne var Bra-Vask og JR Dykk, og med kjøpet ble Scansub søsterselskap til Seløy Undervannsservice.

– Det ble en ny start for oss med satsing på havbrukskartlegging. Vi gjennomfører grundige kartlegginger av alle bunnforhold ved nye og eksisterende lokaliteter, forteller prosjektleder, Marius Nilsen.

Seabat

Selskapet har én båt, «Survey1». Dagen iLaks er på besøk står den på land. Ellers befinner båten seg på en henger langs veien, med sjåfør Marius Nilsen bak rattet foran. Montert på dekk står en «Seabat Multibeam». Det er en multistråler spekket med det aller beste og nyeste teknologiske utstyret, ifølge Nilsen. Med denne kartlegger de detaljer på havbunnen. I løpet av de siste drøye to årene, har den sjekket bunnforhold ved om lag 50 lokaliteter.

Runar Mørch og Marius Nilsen i Scansub. Her viser de iLaks grafikk fra vraket av hurtigruta «Nordnorge». (Foto: Steve Hernes).

Dokumenterte krigshistorie
Scansub og Marius Nilsen var helt sentrale da et nytt kapitel fra krigens dager ble i år. For første gang ble vraket av «Nordnorge» lokalisert og tatt bilder av, der det ble funnet på 280 meters dyp utenfor Hemnesberget i slutten av april.

«Nordnorge» ble i mai 1940 rekvirert av den tyske okkupasjonsmakten. Da den lå til kai ved Hemnesberget brøt det ut kamper med britiske styrker. Britenes krigsskip, destroyeren «Zulu» fikk inn en fulltreffer med en torpedo som gjorde at skipet sank umiddelbart. Utstyret og erfaringen Scansub  stilte med var helt avgjørende for å lokalisere og få de første bildene av «Nordnorge» 80 år senere.

Hurtigruta «Nordnorge» ble senket utenfor Hemnesberget. Foto: Ole Nøstdal/Kystmuseet i Nord-Trøndelag

Spisskompetanse
– Det er ikke mange som har akkurat denne spisskompetansen og utstyret. Vi har handlet på absolutt øverste hylle, sier Marius Nilsen. I tillegg er den lange erfaringen og kompetansen selskapet har er konkurransefortrinn i følge daglig leder. Både Mørch og Nilsen har fartstid fra offshore.

Foruten kartlegging av bunnforhold for forankring, er de også inne i markedet for legging av sjøkabel. Når det skal etableres landstrøm ved lokaliteter, står de for å sjekke bunnen, mens søster Seløy Undervannsservice legger kabelen.

Omsetningen i Scansub så langt har vært beskjeden, med drøyt 2,2 millioner kroner, men ledelsen ser vekst fremover.

– Det blir nok en liten vekst i år, men i løpet av kort tid skal vi minst doble omsetningen, sier daglig leder Runar Mørch.

Marius Nilsen, med over tjue års erfaring med ROV. Denne er ennå ikke sjøsatt. (Foto: Steve Hernes).

Tjue år med ROV
Selskapet har nylig gått til innkjøp av ny ROV. Foreløpig har den ikke vært under havoverflaten, men det tar nok ikke lang tid før den erfarne ROV-piloten Marius Nilsen har sjøsatt den. Nilsen har jobbet med ROV siden 1999, og sitter i fagnemnda for FU-faget (fjernstyrte undervannsoperasjoner).

Her er deler av multistråleren, slik det fremkommer når det er landligge.

– Det mange ikke vet er at når hengeren skal på veien, regnes det nærmest som vogntog, så jeg må benytte fartsskriver. I fjor kjørte jeg godt over 10.000 kilometer med «Survey1» på slep, forteller Marius Nilsen.