Selger 1.000 tonn laksefileter i Frankrike under egen merkevare

Nyheter
2213

Salma-eier Bremnes Seashore fronter merkevaren «Bömlo» i det franske markedet.

I løpet av de siste fem årene er Bömlo-laks fra Bremnes Seashore blitt et referanseprodukt på fersk laksefilet med skinn i gourmetsegmentet i Frankrike. Bak dette ligger to ting; langsiktig satsing og systematisk jobbing. Bremnes Seashore driver ikke med spotsalg av Bömlo-laksen, men lover fast leveranse til de samme kundene hver eneste uke.

– Franske kokker, mateksperter og distributører spør nå etter Bömlo-laks når de skal bestille. Grunnen er enkel. Vi leverer jevn kvalitet og volum gjennom hele året, og det merker vi at det franske markedet setter pris på, sier hovedeier av Bremnes Seashore, Olav Svendsen som denne helgen er på plass i Lyon i forbindelse med kokkemesterskapet Bocuse d’Or.

Trofaste
– Kundene er eksklusive. De er trofaste og kommer tilbake igjen og igjen fordi kundene vil ha produktet. Det er nesten bare filet og da snakker vi om fisk som er filetert på Bømlo så verdiskapningen skjer her hos oss i Norge, sier Svendsen.

Han innrømmer at Bremnes Seashore er mest kjent for Salma-laksen, men produserer jo så mye laks at ikke alt blir Salma. For Bremnes var det naturlig å satse på en spesiell merkevare mot restaurantmarkedet, Bömlo-laks. Men som da er litt mindre foredlet enn Salma.

I 2017 gikk nesten 1.000 tonn Bömlo-laks til Frankrike. De siste fem årene har Bremnes jobbet med Saveurs de Norvège (SdN) med å få franske kokker til å teste ut Bömlo-laks og brukt tid på å forklare dem den unike oppdrettsfilosofien til Bremnes Seashore.

Etterspør
– Nå merker vi at flere franske kokker etterspør laksen fra Bømlo og faktisk bruker navnet ”Saumon Bömlo” (Bömlo-laks) på menyen, og da tror jeg vi har gjort noe riktig, sier  Svendsen.

Han gleder seg til Sirhamessen under Bocuse d’Or. Da skal han fortelle denne suksesshistorien til flere kokker og matelskere.

– Sammen med vår samarbeidspartner Saveurs de Norvège (Smaker av Norge) har vi en norsk stand på Sirhamessen. Der skal vi vise oss frem og ha møter med viktige franske kunder. Det ser vi frem til, sier utviklingssjef Simon Nesse Økland fra Bremnes Seashore.