Sekkingstad er skeptisk til at kinesisk importør kjøper direkte fra norske oppdrettere

Nyheter
2189

– At de vil kjøpe laksen her i stedet for i Kina, kan bety at de vil være hele leddet mot norsk laks, sier Jannicke Sekkingstad Johansson, salgsdirektør for hel fisk i Sekkingstad.

Forrige fredag skrev iLaks at det slovakiske fraktselskapet Air Cargo Global har startet en direkte fraktrute mellom Oslo lufthavn og Tianjin Binhai International Airport i Kina. Det er etterspørselen etter fersk norsk sjømat som gjør at Air Cargo Global nå satser på Norge, og med seg på laget har de fått den kinesiske storimportøren Fish Forever.

Nils Christian Ellingsen og Yanli Wang som jobber på oppdrag for Fish Forever, har i den anledning etablert First Catch Fisheries Norway, som kjøper inn laksen i Norge, skriver Dagens Næringsliv.

Målet er å fly 7.000 tonn laks fra Norge til Kina i år.

– Vi merker en viss skepsis i det norske markedet, men vi tror det snart går seg til, sier Nils Christian Ellingsen til avisen, som også forteller at de har planer om en rute fra Harstad/Narvik lufthavn, Evenes. Dermed kan selskapet også kjøpe fra oppdrettere i Nord-Norge.

En av skeptikerne til den nye fraktruten er en av Norges største lakseeksportører, familieselskapet Sekkingstad.

– Hvis dette medfører at én aktør skal få mye større kontroll over eksporten til Kina, er det ikke positivt for våre kunder i Kina. At de vil kjøpe laksen her i stedet for i Kina, kan bety at de vil være hele leddet mot norsk laks. Det er ikke fordelaktig for oss, sier Jannicke Sekkingstad Johansson, salgsdirektør for hel fisk i Sekkingstad.

– Hadde de kun ønsket norsk laks, hadde de ikke behøvd å kjøpe laksen her, de kunne bare stilt flyene sine til disposisjon, men dette kan tyde på at de vil ha full kontroll fra A til Å, sier hun videre.