– Han er framme rett over helgen, sier Sølvtrans-direktør Roger Halsebakk til iLaks.
For de av oss som har latt oss fascinere av Kon-Tikis reise over Stillehavet, fortoner «Ronja Huons» seilas seg som en fjern drøm. Den flunkende nye brønnbåten skal snart starte opp sin kontrakt for det australske oppdrettselskapet Huon Aquaculture.
– Det er den første brønnbåt som går dit, sier legger han til.
«Ronja Huon» ble bygget ved Zamakona-verftet i Pasaia i Nord-Spania. Det var herfra reisen startet.
Avansert vannbehandling
– Den ble bygget i Spania. Og det passet jo kunden godt fordi i Tasmania har de ingen plager med sykdom, lus og sånne ting, og derfor passet det godt å ta en båt som ikke har vært i nærheten av annet oppdrett. I Tasmania har de store problemer med AGD, det koster 25 prosent av driftskostnadene deres, forklarer Halsebakk.
– De vannbehandler fisken en gang i måneden. Det mener Peter (Bender), som eier Huon, er grunnen til at de ikke har lus, sier han.
– Båten gikk, etter en stor ombygging med et vannbehandingsystem vi har utviklet, fra Pasaia ved grensen til Frankrike, via Kanariøyene til Panama. Så har de gått gjennom Panamakanalen og rebunkret der. Så har de seilet til Tahiti, der de stoppet noen timer og tok inn mer bunkers og forsyninger.
Gjennom Sydhavet
Etter ni timer på sydhavsparadiset Tahiti kastet de loss, og satte kursen mot Hobarth på Tasmania.
– De er fremme over helgen – cirka den 2. eller 3. – alt etter om en snakker norsk eller australsk dato, forteller Halsebakk.
– Grunnen til at vi tok Panana; de fleste som går den veien går jo Middelhavet og Suez, det så vi også, men det ville medføre så mye sikringsombygging, skjold og tre bevæpnede vakter. Så vi tok via Panama. Det tok to døgn ekstra, og det har vi helt sikkert tjent inn igjen for lenge siden.
45 dager
Turen over Atlanterhavet, gjennom Panama-kanalen og videre over Stillehavet, er eventyrlig.
– Det er en fantastisk reise. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å tatt den selv, men det tar så lang tid – cirka 45 dager har vi regnet. De gikk 16. oktober, og er framme 2. desember.
Ombord på båten er det norsk mannskap.
– Vil disse bli byttet ut?
– Ja, vi kommer til å starte opp med å bruke noen lokale på dekk, men fortsatt offiserer og i hvertfall en supervisor på dekk. Så vi får nok samme bryllupsreise som supplyskipene hadde for 25 år siden. Vi får noen år der vi bruker norske folk, avslutter Halsebakk.