Det nye tilbudet lanseres 12. januar 2022.
– Mange aktører har forsøkt seg med løsninger for sjømat både til UK og kontinentet uten hell. På bakgrunn av en mengde henvendelser – kan vi nå tilby en optimalisert løsning tilpasset næringens egne behov, med flere avganger i uken til hele fem europeiske destinasjoner, sier administrerende direktør, Ole Sævild, i en pressemelding.
Det legges opp til ukentlige avganger fra vestlandet – med tre ukentlige seilinger til Rotterdam, to til sentral England og en seiling til Aberdeen.
Seilskip
Linjerederiet Sea-Cargo er en av de største roro-aktørene i Nord-Europa, og har tilgang til både reefer trailere og containere.
På Norges største seilskip, “SC Connector “, tar rederiet i bruk tilgjengelig fornybar energi. Vindkreftene benyttes direkte til fremdrift, uten omformingstapene som er forbundet med andre energibærere. Som seilende hybrid har skipet oppnådd å redusere drivstofforbruk og utslipp av CO2 med over 25 prosent. Under gode vindforhold, kan skipet holde rutefart med seil alene.
Utslipp
Cargomixen til Sea-Cargo består av både industriell last og en miks av trailere og containere. Dette gjør at en benytter både skipets dødvekt og plassen ombord på en optimal måte, som igjen gir miljøgevinst til kundene.
– Med et økende fokus på reduksjon i utslipp av CO2 og andre gasser/partikler – er evnen til å utnytte vinden for å generere energi, redusere drivstofforbruket og utslipp, et naturlig neste trinn for nærskipsfarten. Vårt bærekraftige, tilpassede tilbud til laksenæringen har ikke gått på bekostning av fremdrift, og med 25 års erfaring innen sjøtransport, kan vi tilby våre kunder meget god ekspertise og service» sier Ole Sævild.
