Sikter på en årlig kapasitet på minst 100.000 tonn sjømat.
– Vi planlegger å bygge en ny terminal på Gardermoen. Hvorfor Gardermoen? Fordi det er den viktigste hub for flyfrakt i Norden, sier Knut Eriksmoen i Schenker.
– Og årsaken er dere: Flyfrakt av sjømat, og særlig laks, sier Eriksmoen og henvender seg til en forsamling primært bestående av aktører innen eksport og logistikk ved et seminar på sjømatmessen i Barcelona.
– Vi vil invitere markedsaktørene til en dialog, sier han om byggeplanene for «Nordic hub».
Kostnadseffektiv
– Det vi tenker å gjøre i Schenker er å bygge en stor terminal for import – for å kunne håndtere mer eksport. Ideen er å legge til rette for kostnadseffektiv flyfrakt – og bringe merverdi inn i sjømatlogistikken, fortsetter Eriksmoen.
Terminalen skal rigges for å kunne håndtere store deler av Norges oversjøiske eksport av fersk sjømat.
– Vi sikter på 100.000 tonn i året. Vi tror nok bygget vil kunne klare mere, men det er det vi bygger for. En lastebil i kø koster enormt mye for dere, sier han.
Forenkle
Sentralt i planene står effektive lossesystemer.
– Vi skal investere i et dedikert anlegg for sjømat og ordinær cargo eller tørrlast. Vi kommer til å investere i tech for å forenkle løsningene fra fisken blir levert til den er fraktet bort, sier han, og legger til at det vil bli både kjøl, frys og et tørrlastanlegg på området.
– Vi ønsker å tilby en bedre kvalitet på hele verdikjeden – og legge til rette for mer «one stop shopping», sier Eriksmoen.
– Når skal vi bygge det? spør han, før han selv svarer:
– Vi skal faktisk bygge det så snart som mulig. Så snart som byggealternativene våre er klare vil vi bygge det. Vi har holdt på med prosjektet i to år. Det har vært en «bumpy ride», men vi vil investere 180 millioner kroner. Vi vet ikke eksakt dato for når vi vil sette spaden i jorden, men har som målsetning at bygget vil være ferdigstilt neste år.